В статті аналізується досвід державної політики по реалізації завдань національно-патріотичного виховання дітей та молоді за роки незалежності України, результати всеукраїнського і міжнародних опитувань щодо визначення рівня національно-патріотичної свідомості української молоді та оновлення, реорганізації, обґрунтування завдань, основних пріоритетів і шляхів реалізації національно-патріотичного виховання. Розглядається історичний етап трансформації законодавства, що регулює молодіжну політику України, відповідно до сучасних запитів суспільства, переосмислення діяльності державних органів виконавчої влади, освітніх закладів та громадських організацій щодо реалізації молодіжної політики у питаннях важливості національно-патріотичного виховання в системі пріоритетів молодіжної політики. Характеризуються основні нормативно-законодавчі документи національно-патріотичного виховання дітей та молоді в Україні. Визначені особливості роботи зі студентами у вивченні дисципліни «Стратегії національно-патріотичного виховання» (освітньо-кваліфікаційний рівень – магістр, спеціальність «Соціально-виховна робота»).
The purpose of this article is to analyze the experience of State policy of implementing the tasks of the national-patriotic education of children and young people during the years of independence in Ukraine ; to describe the results of all-Ukrainian and international surveys on National Patriotic consciousness of Ukrainian youth and updating, redesign, validation tasks, key priorities and ways of the realization of National Patriotic upbringing. The author talks about the historical stage of legislation transformation that regulates the youth policy in Ukraine, regarding modern society queries ; the stage of rethinking of public authorities activities, of educational institutions and civil organizations realizing the youth policy of National Patriotic education. In the article the main normative-legislative documents of National-Patriotic education of children and youth in Ukraine are characterized. In addition, the article analyzes the particularities of work with students of the specialty «Social educational work»(qualifying level «Master») in the process of studying the course «Strategies of National Patriotic education».