В статті розкриваються особливості соціально-педагогічної реабілітації військовослужбовців – учасників збройних конфліктів. Вказується на те, що вони представляють собою таку соціальну категорію населення, яка потребує особливого підходу в умовах українського суспільства і не набула системного характеру. Акцентується увага на соціальній адаптації військовослужбовців – учасників збройних конфліктів, яка потребує проведення з ними цілого комплексу заходів соціально-психологічної та соціально-педагогічної реабілітації. Зокрема, соціально-педагогічна реабілітація забезпечує нормальне існування особистості у соціумі, забезпечує значне інформаційне поле, соціальні і фінансову підтримку напрямки перепідготовки та професійного навчання з гарантіями працевлаштування. Педагогічна діяльність фахівців-реабілітологів передбачає опанування ними передових технологій й інноваційних методів проведення соціальної, педагогічної та психологічної реабілітації.
The article reveals the peculiarities of social-pedagogical rehabilitation of servicemen-participants in armed conflicts. It is indicated that they represent a social category of the population, which requires a special approach in the conditions of Ukrainian society, and has not acquired a systemic character. As a result, there is a significant percentage of unsuccessful adaptation to the conditions of peaceful life of many servicemen, absence of an effective system of social protection of servicemen, namely: psychological, pedagogical, legal, economic, which leads to psychological distress, housing disorder, degradation, high percentage of suicides, etc. Successful social adaptation of servicemen-participants in armed conflicts requires holding a complex of social-psychological and socio-pedagogical rehabilitation activities with them. Medical rehabilitation restores lost functions and properties of the human body, and social-pedagogical rehabilitation ensures the normal existence of the individual in society, provides a significant information field, social and financial support to the direction of retraining and vocational training with job guarantees. The pedagogical activity of specialists-rehabilitants involves mastering of advanced technologies and innovative methods of social, pedagogical and psychological rehabilitation.