В статті охарактеризовано поняття комп’ютерної залежності, визначено її основні складові. Подано основні види комп’ютерної залежності. Описано та дана характеристика причин формування комп’ютерної залежності у молодших підлітків. Здійснено характеристику підліткового віку та молодших підлітків, як однієї із груп ризику та таких, що можуть бути найбільш схильними до комп’ютерної залежності. Визначено основні наслідки комп’ютерної залежності у молодших підлітків. Описано результати опитування серед молодших підлітків та визначено рівень їх комп’ютерної залежності. Визначено особливості користування Інтернет-мережею молодшими підлітками. Виявлено використання дітьми Інтернету та їх безпеки в цьому середовищі. Обґрунтовано виникнення й особливості прояву «комп’ютерної залежності» у молодших підлітків. Здійснено характеристику соціально-педагогічної профілактики даного явища у закладі загальної середньої освіти.
The article describes the concept of computer dependence, defines its main components. The main types of computer dependencies are presented. Described and given the characteristics of the reasons for the formation of computer dependence in younger teens. Characterization of adolescence and younger adolescents, as one of the most at risk and those that may be the most susceptible to computer dependence, has been performed. The main consequences of computer dependence in younger teens are determined. The results of the survey among younger teens and the level of their computer dependence are described. The features of using the Internet network for younger teenagers are determined. The use of Internet children and their security in this environment has been identified. The emergence and features of the "computer dependence" manifestation in younger teens are substantiated. Characterization of socio-pedagogical prevention of this phenomenon in the institution of general secondary education is carried out.