У статті здійснений аналіз теоретичних підходів до формування толерантності в старших підлітків. Представленні різні класифікаційні підходи до визначення та обґрунтування категорії «толерантність» і її функцій. Визначені психолого-педагогічні характеристики старшого підліткового віку та особливості формування у них толерантності. Виявлені та охарактеризовані різні наукові підходи до структури толерантності та її компонентів: когнітивний, емоційно-мотиваційний і діяльнісний. Надано змістову характеристику компонентів формування толерантності в старших підлітків. Виокремлена толерантна свідомість як психологічна передумова розвитку толерантності в підлітків. Окреслені умови формування толерантності в старших підлітків у соціально-виховному середовищі.
The article analyzes the theoretical approaches to the formation of tolerance of senior teenagers. In the article there are presented different classification approaches to the definition and justification of the category of "tolerance" and its functions. The psychological and pedagogical characteristics of senior teenagers and peculiarities in the formation of their tolerance are determined. The various scientific approaches to the structure of tolerance and its components are revealed and described: cognitive, emotional, motivational, and activity. The content characterization of components of tolerance formation in senior teenagers is given. Isolated tolerance consciousness as a psychological prerequisite for the development of tolerance in adolescents. The conditions of forming of tolerance in senior teenagers in the social-educational environment are outlined.