Проаналізовано сутність інтелектуального розвитку, розкрито вікові особливості психічних процесів дошкільників. Обґрунтовано необхідність інтелектуального розвитку дітей дошкільного віку, особливість підходів до організації цього процесу вихователями. Описано методи формування у дітей розумових операцій (аналізу і синтезу, порівняння, систематизації та класифікації). Представлено множинні приклади розроблених завдань, які використовуються у процесі пізнання світу на інтегрованих заняттях та в повсякденній діяльності дітей. Метою статті є теоретичне дослідження та аналіз підходів до рівня інтелектуального розвитку дошкільників; здійснення психолого-педагогічної характеристики розвитку інтелекту дітей дошкільного віку.
Представлено визначення інтелекту та пізнавальних здібностей, визначено умови застосування розвивальних ігор в освітньому процесі закладу дошкільної освіти. Інтелектуальний розвиток дитини є важливим у дошкільному періоді, коли закладаються основи особистості, мислення дорослої людини, безпосередньо залежить від використаних ресурсів інтелектуального розвитку дошкільного періоду. У процесі формування інтелектуальних здібностей відбувається вдосконалення пізнавальних психічних процесів, формуються прийоми та способи розумової діяльності, починають формуватися логіко-математичні здібності дітей. Таким чином, ігровий і зацікавлюючий характер процесу інтелектуального розвитку сприяє активному включенню дітей у розумову діяльність, прояву їхніх пізнавальних здібностей, творчості, отримання задоволення від розумової напруги та досягнутих результатів. Різноманітна діяльність дає змогу сформувати у дітей досвід інтелектуальної діяльності, закласти основи для подальшого розвитку всіх пізнавальних процесів і тим самим створити передумови для успішного навчання в школі.
The essence of intellectual development and the age peculiarities of psychical processes of preschoolers have been analyzed and revealed in the article. The necessity of intellectual development of preschool children, the peculiarity of approaches concerning organization of this process by educators has been substantiated. Methods of formation of mental operations (analysis and synthesis; comparison; systematization and classification) in children have been described. The numerous examples of developed tasks that are used in the process of learning the world at integrated lessons and in the daily activities of children have been presented. The purpose of the article is theoretical research and analysis of approaches to the level of intellectual development of preschoolers; implementation of psychological and pedagogical characteristics of the development of preschooler intelligence.
The definitions of intelligence and cognitive abilities have been presented; the conditions of use of developmental games in the educational process of the preschool educational institution have been specified. Intellectual development of a child is important in the preschool period, when the foundations of personality are laid; thinking of an adult depends directly on the resources used for the intellectual development of the preschool period. Cognitive mental processes are improving in the process of formation of intellectual abilities, techniques and ways of mental activity are forming, logical and mathematical abilities of children begin to form.
Thus, the playful and interesting nature of the process of intellectual development contributes to the active involvement of children in the mental activity, the demonstration of their cognitive abilities, creativity, enjoying the mental effort and the results achieved. Various activities allow forming the experience of intellectual activity in the children, laying the foundations for further development of all cognitive processes and thereby creating the preconditions for successful learning at school.