Розглядається взаємозв’язок патріотичного й морального виховання. Автор вивчає діяльність В. Сухомлинського
в цих галузях виховання. Водночас стаття містить пропозиції щодо використання педагогічної спадщини В. Сухомлинського в діяльності Нової української школи. У статті побіжно розглянуто вивчення виховної діяльності українськими
педагогами. Автор згадує про засади державної політики у сфері освіти. Основна увага в статті приділяється творчості В. Сухомлинського, який розробив цілісну виховну систему. Зазначається, що ідеї В. Сухомлинського не втратили
актуальності в незалежній Україні. У статті показано, як за допомогою патріотичного й морально-етичного виховання сформувати особистість патріота. Ця проблема – одна з найважливіших у сучасній педагогіці. Зауважено, що
ідеї В. Сухомлинського були гуманістичними. У статті описуються твори В. Сухомлинського, в яких викладені його
погляди на патріотичне й морально-етичне виховання. Автор стверджує, що патріотичне виховання не можливе без
морально-етичного. Звертається увага не те, що патріотичне виховання є провідною частиною виховання школярів
для сучасного періоду існування України. Вихованню школярів не приділяється необхідна увага в Новій українській
школі. Тому виникають проблеми з вихованням дітей шкільного віку. Під час написання статті встановлено, що патріотичне й морально-етичне виховання можливе лише в разі партнерських відносин між учителем та учнем. Автор підкреслює значущість закономірностей духовного життя: якщо людина закриває очі на щось одне, то скоро вона буде
закривати їх на все. Ніщо її не турбуватиме, ніщо він не буде сприймати близько до серця. Байдужість спустошує
душу, збіднює і без того убогий світ моральних цінностей егоїста. Тому важливо уберегти дитячу душу від байдужості, знайти в кожній людині найпершу грань людяності.
The article considers the relationship between patriotic and moral education. The author studies the activities of V. Sukhomlynsky in these areas of education. The article contains proposals for the use of V. Sukhomlynsky’s pedagogical heritage in the activities of the New Ukrainian School. The article briefly considers the study of educational activities by Ukrainian
teachers. The author mentions the principles of state policy in the field of education. The main attention in the article is paid to
the work of V. Sukhomlynsky, who developed a holistic educational system. It is noted that V. Sukhomlynsky’s ideas have not lost
their relevance in independent Ukraine. The article shows how to form a patriot’s personality with the help of patriotic and moral-ethical education. This problem is one of the most important in modern pedagogy. It is noted that V. Sukhomlynsky’s ideas
were humanistic. The article describes the works of V. Sukhomlynsky, which set out his views on patriotic and moral and ethical
education. The author argues that patriotic education is impossible without moral and ethical. Attention is drawn not to the fact
that patriotic education is a leading part of the education of schoolchildren for the modern period of Ukraine’s existence. The
education of schoolchildren is not given the necessary attention in the New Ukrainian School. Therefore, there are problems
with the upbringing of school-age children. During the writing of the article it was established that patriotic and moral-ethical
education is possible only in a partnership between teacher and student. The author emphasizes the importance of the laws
of spiritual life: if a person closes his eyes to something, he will soon close them to everything. Nothing will bother him, nothing
he will take to heart. Indifference devastates the soul, impoverishes the already poor world of moral values of the egoist. Therefore, it is important to protect the child’s soul from indifference, to find in each person the first facet of humanity.