Пропонований матеріал статті покликаний допомогти вчителеві в розв’язання актуальної проблеми формування
природоохоронного досвіду молодших школярів в освітньому процесі Нової української школи.
Система природоохоронної діяльності подана в аспекті завдань Державного стандарту початкової освіти. Враховано вікові особливості, природовідповідність учнів початкової школи.
Матеріал викладено з опорою на діяльнісно-пошукову, дослідницьку роботу, що реалізує мету циклів, нових освітніх
програм для закладів загальної середньої освіти (автори О. Я. Савченко, Р. Б. Шиян).
Деталізовано увагу на теоретичних і практичних засадах набуття дітьми природничих знань, умінь і навичок.
На основі аналізу проведеного анкетування представлені результати ставлення вчителів початкових класів до
проблеми формування природоохоронного досвіду молодших школярів та її реалізації в освітньому процесі. Відзначено, що гармонізувати практичну природоохоронну спрямованість можливо в разі активної взаємодії освітнього
закладу й сім’ї.
У роботі підкреслено, що природоохоронний досвід збагачується в ході проведення різних заходів, які присвячуються птахам, звірам, квітам, деревам. Поруч із цим відзначено допомогу дітей об’єктам живої природи.
Важливе те, що в практичній діяльності вчителя знаходять місце заняття “Пробудження природи від нічного
сну”, “Як квіти зустрічають схід сонця”, “Подорож краплини води” тощо. Такі заняття сприяють розкриттю нового, цікавого, розвивають художньо-образне мислення, уяву учнів.
Автор звертає увагу на концептуальну ідею підручників, зміст матеріалу яких формує ключові компетентності,
серед яких екологічна, компетентність у галузі природничих наук, техніки й технологій та інші.
Чітко визначено поняття “природоохоронний досвід” як сукупність знань, умінь, навичок молодших школярів
з охорони природи з шанобливим ставленням до неї, раціональним використанням природних багатств.
Через те, що в новому Державному стандарті посилено екологічну спрямованість навчальних предметів, їхні природничу й діяльнісно-практичну складові частини, автором підкреслено, що цілереалізація заняття спрямована на
отримання очікуваних результатів.
The proposed material of the article is designed to help the teacher in solving the urgent problem of forming the environmental experience of junior schoolchildren in the educational process of the New Ukrainian School.
The system of nature protection activity is presented in the aspect of tasks of the State standard of primary education. The
age peculiarities and nature of primary school students are taken into account.
The material is presented based on activity-search, research work, which realizes the purpose of cycles, new educational
programs for general secondary education institutions (authors O. Ya. Savchenko, R. B. Shiyan).
Attention is detailed on the theoretical and practical principles of children’s acquisition of natural knowledge, skills and abilities.
Based on the analysis, a questionnaire was conducted, the results of the attitude of primary school teachers to the problem
of forming the environmental experience of primary school students and its implementation in the educational process are presented. It is noted that it is possible to harmonize the practical environmental orientation with the active interaction of the educational institution and the family.
The paper emphasizes that the environmental experience is enriched during various events dedicated to birds, animals,
flowers, trees. In addition, there is help for children with wildlife.
It is important that in the practical activities of teachers find a place for classes: “Awakening of nature from a night’s sleep”,
“How flowers meet the sunrise”, “Journey of a drop of water” and so on. Such classes help to reveal something new, interesting,
reveal artistic and figurative thinking, imagination of students.
The author draws attention to the conceptual idea of textbooks, the content of which forms key competencies, including
environmental, competence in the field of natural sciences, engineering and technology, etc.
The concept of “environmental experience” is clearly defined as a set of knowledge, skills, abilities of junior schoolchildren
in nature protection. With respect for it, the rational use of natural resources.
Since the new State Standard strengthens the environmental focus of subjects, their natural and activity-practical components, the author emphasizes that the goal of the lesson is aimed at obtaining the expected results.