Викладено сучасний підхід до естетичного виховання; розкрито взаємодію школи й сім’ї, передумови підліткового
віку, особливості соціалізації підлітків.
Підкреслено, що естетичне виховання – найважливіший засіб формування духовного обличчя людини, її ідеалів.
Воно необхідне не тільки кожній людині окремо, але й суспільству в цілому.
У роботі простежується основа педагогіки партнерства: взаємодія, спілкування, співпраця між учителем, учнем
і батьками, а також роль людини в побудові освітньої траєкторії дитини.
Запропоновано модель художньо-естетичного виховання засобами мистецтва, що сприятиме досягненню ефективних очікуваних результатів.
Корисним у представлених матеріалах є досвід виховання в сім’ї, що своїм корінням сягає в народну педагогіку.
На основі дослідження проблеми виділено основні принципи подолання відчуженості частини батьків від школи
в питанні формування ціннісних ставлень до культури, мистецтва.
Підкреслено, що особлива виховна роль належить музичному вихованню. “Музика – могутнє джерело думки. Без
музичного виховання неможливий повноцінний розумовий розвиток дитини” (В. Сухомлинський).
Сприятливі умови для естетичного розвитку дитини в сім’ї, як відзначено в праці (образотворче мистецтво),
розвиває моторику руки, окомір, абстрактне мислення, що поліпшує успішність із креслення, геометрії, астрономії;
в початкових класах – з інтегрованого курсу “Я досліджую світ” тощо.
Досить важливе передбачення шляхів залучення дітей до різних видів мистецької творчості (музичне, образотворче, мистецько-синтетичне й інші види мистецького напряму). Водночас зосереджено увагу на розкритті й розвитку
природних здібностей, творчого вираження особистості.
Реалізації завдань формування загальнокультурної компетентності як однієї з ключових предметних мистецьких
компетентностей допомагає тісному зв’язку освітнього середовища з іншими установами культури й мистецтва,
місцями, де працюють батьки, родини школярів тощо.
У цілому розкрито цінність взаємодії школи й сім’ї в естетичному вихованні учнів, доведено необхідність її застосування.
Матеріал статті допоможе вчителям, батькам у налагодженні партнерства в естетичному вихованні учнів,
розв’язанні педагогічних завдань із розвитку духовної культури, проблем соціалізації, розуміння та сприйняття цілісності навколишнього середовища.
The author highlights the modern approach to aesthetic education; reveals the interaction of school and family, the prerequisites of adolescence, the peculiarities of socialization of adolescents.
It is emphasized that aesthetic education is the most important means of forming a person’s spiritual face, his ideals. It is
necessary not only for each individual, but also for society as a whole.
The work traces the basis of partnership pedagogy: interaction, communication, cooperation between teacher, student
and parents, as well as the role of man in building the educational trajectory of the child.
A model of artistic and aesthetic education by means of art is proposed, which will contribute to the achievement of effective
expected results.
The experience of family upbringing, which has its roots in folk pedagogy, is useful in the presented materials.
Based on the study of this problem, the basic principles of overcoming the alienation of some parents from school in the formation of values to culture, art.
Favorable conditions for the aesthetic development of the child in the family, as noted in the work (fine arts), develops hand
motor skills, eye gauge, abstract thinking, which improves the success of drawing, geometry, astronomy; in elementary school
- from the integrated course “I explore the world”, etc.
A special educational role belongs to music education. “Music is a powerful source of thought. Without musical education,
the full mental development of a child is impossible”(V. Sukhomlynsky).
It is very important to predict the ways of involving children in different types of artistic creativity (musical, visual, artistic-synthetic and other types of artistic direction). The focus is on the discovery and development of natural abilities, creative
expression of personality.
Realization of tasks of formation of general cultural competence, as one of key, subject art competences, is helped by
close communication of educational environment with other establishments of culture and art, places where parents, families
of schoolboys, etc. work.
In general, the value of the interaction of school and family in the aesthetic education of students is revealed, the necessity
of its application is proved.
The material of the article will help teachers and parents to establish partnerships in the aesthetic education of students,
solving pedagogical problems in the development of spiritual culture, problems of socialization, understanding and perception
of the integrity of the environment.