Розглядається проблема культури поведінки дітей старшого дошкільного віку як одна з важливих процесів у становленні особистості дитини. Окреслено зміст понять дослідження, а саме “культура”, “поведінка”, “культура
поведінки”. Розкрито внесок сучасних зарубіжних і вітчизняних дослідників у розв’язання проблем культури поведінки
дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано теоретичні підходи до структурної будови змісту виховання культури поведінки в дітей старшого дошкільного віку. Розкрито зміст компонентів культури поведінки дітей старшого
дошкільного віку, взаємозв’язок таких компонентів, як культура діяльності, культура спілкування, культурно-гігієнічні
навички й звички. Виділено аспекти культурної поведінки. Окреслено ознаки культури поведінки: відповідальність,
справедливість, повага до людей, людяність, милосердя тощо. З’ясовано, що період старшого дошкільного віку є сенситивним періодом у формуванні основ культури поведінки. Зазначено основні напрями виховання культури поведінки
дітей старшого дошкільного віку: розширення, поглиблення та систематизація знань про норми й правила культурної
поведінки, розвиток умінь оцінювати власні й чужі вчинки, формування умінь, навичок і звичок культурної поведінки.
Розглянуто основні принципи й методи виховання основ культури поведінки в дітей старшого дошкільного віку. Зазначено основні методи, які впливають на виховання основ культури поведінки: спостереження за поведінкою оточення,
наслідування дій і вчинків, інтеріоризація. Пропонуються основні складники методичних дій, спрямованих на виховання
основ культури поведінки дітей старшого дошкільного віку.
The article considers the problem of the culture of behavior of older preschool children as one of the important processes in
the formation of the child’s personality. The content of research concepts is outlined, namely: “culture”, “behavior”, “culture
of behavior”. The contribution of modern foreign and domestic researchers in solving the problems of the culture of behavior
of older preschool children is revealed. Theoretical approaches to the structural structure of the content of education culture
of behavior in older preschool children are analyzed. The content of the components of the culture of behavior of older preschool
children, the relationship of such components as the culture of activity, the culture of communication, cultural and hygienic skills
and habits. Aspects of cultural behavior are highlighted. The features of the culture of behavior are outlined: responsibility,
justice, respect for people, humanity, mercy, etc. It has been found that the period of senior preschool age is a sensitive period
in the formation of the foundations of a culture of behavior. The main directions of educating the culture of behavior of older
preschool children: expansion, deepening and systematization of knowledge about the norms and rules of cultural behavior,
the development of skills to evaluate their own and others’ actions, the formation of skills, abilities and habits of cultural
behavior. The basic principles and methods of educating the basics of the culture of behavior in older preschool children are
considered. The main methods that influence the education of the basics of the culture of behavior: observation of the behavior
of others, imitation of actions and deeds, internalization. The basic components of methodical actions directed on education
of bases of culture of behavior of children of senior preschool age are offered.