Представлено результати дослідження підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній освіті Польщі задля врахування позитивного досвіду в Україні. Реформування системи підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній освіті визначено як важливий соціально-економічним
ресурс суспільного, економічного розвитку держави, що пояснюється суттєвим впливом природничо-математичних наук
на економіку країни, швидким розвитком окремих галузей, нових технологій, які визначають рівень життя нації.
Метою статті є дослідження системи підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів
у післядипломній освіті Республіки Польща. Зокрема, акцентується увага на реалізації проєктів за Оперативними
програмами “Людський Капітал” (PO KL – Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007–2013 рр.), “Знання, освіта та розвиток” (PO WER – Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 рр.).
На основі проведеного дослідження встановлено, що існує класифікація видів професійного вдосконалення вчителів Польщі, зокрема здійснюється підвищення кваліфікації вчителів у зовнішніх установах (поза освітнім закладом),
на робочому місці вчителя (внутрішньошкільне вдосконалення) та індивідуально як самоосвіта. Інституційні форми
містять підвищення кваліфікації за програмою післядипломної освіти, набуття кваліфікації в післядипломній освіті,
курси підвищення кваліфікації, кваліфікаційні курси, семінари, конференції, методичні зустрічі й інші короткострокові
форми професійного вдосконалення вчителів. Формами внутрішньошкільного вдосконалення є педагогічна конференція, навчальна конференція, тематична конференція, день освіти, семінар, систематичне консультування, товариське
спостереження, навчальна поїздка, наглядова група, групова підтримка.
Дослідження системи підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній
освіті Республіки Польща показало, що найбільш перспективними для вивчення та запозичення в питаннях підвищення
кваліфікації вчителів є досвід щодо поєднання формальної, неформальної та інформальної освіти. Форми професійного вдосконалення польських учителів природничо-математичних предметів мають тенденцію до постійних змін
відповідно до вимог суспільства.
In the article it is investigated the advanced training of teachers of natural sciences and mathematics in postgraduate
education of the Republic of Poland in order to take into account the positive experience in Ukraine. Reforming the system
of advanced training of teachers of science and mathematics in postgraduate education is defined as an important socio-economic resource of social and economic development of the state, due to the significant impact of science and mathematics on
the economy, rapid development of certain industries, new technologies that determine living standards.
The aim of the article is to study the system of professional development of teachers of natural sciences and mathematics in
postgraduate education in Poland. In particular, the focus is on the implementation of projects under the Operational Programs
“Human Capital” (POKL – Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007–2013), “Knowledge, Education and Development”
(POWER – Operational Wiedza Edukacja Rozwój Program 2014–2020).
Based on the study, it is established that there is a classification of types of professional development of teachers in Poland, in
particular in-service teacher training in the external establishments (outside the educational institution), in the teacher’s workplace (in-school training) and individually as self-education. Institutional types include advanced training under the postgraduate
educational program, obtaining a degree during postgraduate training, teacher training courses, qualification courses, seminars,
conferences, methodological meetings and other short-term forms of professional development of teachers. The forms of in-school
qualification improvement are as follows: a pedagogical conference, an educational conference, a thematic conference, an education day, a seminar, systematic counseling, peer observing, a study tour, a supervisory group, and group support.
The research of the system of in-service training of teachers of science and mathematics in postgraduate education of the Republic of Poland has showed that the most promising for studying and borrowing is the in-service training through non-formal education, which is successfully combined with providing educational services through formal and informal education.
There is also a tendency for constant changes in the forms of qualification improvement of Polish teachers of natural sciences and mathematics in accordance with the requirements of the society