Сучасне суспільство вимагає конкурентоздатних фахівців, здатних спілкуватися професійною іноземною мовою
за своєю спеціальністю. Знання іноземної мови забезпечує підвищення рівня професійної компетенції фахівця, зокрема
майбутніх юристів. Стаття присвячена актуальній проблемі застосування моделі змішаного навчання у викладанні
іноземної мови майбутнім юристам, обґрунтовано її затребуваність і ефективність у вивченні іноземної мови в сучасному освітньому просторі з метою досягнення студентами професійних і особистісних успіхів.
У статті проаналізовано сучасні методи професійно спрямованого іншомовного навчання, в основі яких є дослідження
у сфері методики викладання іноземних мов, а також сучасні комп’ютерні розробки. Справжній міждисциплінарний підхід
до розробки інноваційних аспектів викладання іноземних мов спеціальності істотно підвищує рівень іншомовної компетенції майбутніх юристів в їхньому професійному дискурсі, ефективними способами реалізації якого є інноваційні освітні технології (кейс-метод, ситуативно-рольові ігри, робота з іншомовними медіатекстами), а також змішане навчання (організація студентських Інтернет-конференцій, використання відео тощо). Основною рисою змішаного навчання визначено
його міждисциплінарність, що висуває особливі вимоги до викладачів іноземної мови, яким для успішного його використання
на заняттях необхідно поєднувати лінгвістичні знання зі знаннями у сфері інноваційних інформаційних технологій.
Зазначається необхідність професійно зорієнтованого підходу у взаємопов’язаному навчанні всіх видів мовленнєвої
діяльності. Аналізується прикладне значення іноземної мови для майбутніх юристів. Встановлено, що використання
змішаного навчання забезпечує ефективне засвоєння лексико-граматичних структур майбутніми юристами в контексті професійного дискурсу, дає змогу збільшити частку самостійної мотивованої освіти студентів за істотної
економії відведених немовними ЗВО навчальних годин для вивчення іноземної мови спеціальності.
Modern society needs competitive specialists who are able to communicate in a professional foreign language in their field
of expertise. Knowledge of a foreign language contributes to improving the level of professional competence of a specialist,
including future lawyers. The article deals with to the topical problem of applying the model of blended learning in foreign
language teaching to future lawyers, substantiates its popularity and effectiveness in learning a foreign language in the modern
educational space in order to achieve professional and personal success.
The article analyses modern methods of professionally-oriented foreign language teaching, which are based on research in
the field of methods of teaching foreign languages, as well as modern computer development. A real interdisciplinary approach
in the development of innovative aspects of teaching foreign languages significantly improves the level of foreign language competence of future lawyers in their professional discourse, effective ways of which are innovative educational technologies
(case method, situational role-playing games, working with foreign media texts). training (organization of student Internet
conferences, use of video, etc.).
A real interdisciplinary approach in the development of innovative aspects of teaching foreign languages significantly improves
the level of foreign language competence of future lawyers in their professional discourse. Effective ways of realizing professional
discourse are innovative educational technologies (case method, situational role-playing games, working with foreign-language
media texts), and blended learning (organization of student Internet conferences, use of video, etc.). The main feature of blended
learning is its interdisciplinarity, which makes special demands on foreign language teachers, who need to combine linguistic
knowledge with knowledge in the field of innovative information technologies for its successful use in the classroom.
The author notes the need for a professionally oriented approach in the interconnected learning of all types of speech
activities. The applied significance of a foreign language for future lawyers is analysed. It is established that the use of blended learning provides effective learning of lexical and grammatical structures by future lawyers in the context of professional
discourse, allows increasing the share of independent motivated learning with significant savings of hours that non-language
higher educational institutions provide for learning a specialized foreign language.