The purpose of the article is to investigate the formation of the communicative component of professional identity of future specialists in physical therapy, ergotherapy. The communicative component of professional identity contributes to the development of the professional image of "I" of the future specialist through the formation of a community of cognitive and practical activities, relationships and communication in the professional team, socialization of the individual – through the development of skills to establish and maintain effective communication with other people. The communicative component implies the presence of a set of professional and personal qualities, skills, skills, which are the basis of a specialist's readiness for pedagogical communication with representatives of various social and age groups, direct him to search and make effective decisions in situations of interaction with students, parents, colleagues. to listen, understand and be understood by other subjects of communication. For the purpose of scientific substantiation and experimental verification of the complex of psychological and pedagogical conditions that contribute to the development of the communicative component of professional identity in the future specialists in physical therapy, ergotherapy, the authors organized a study in which 310 students participated in 1-2 courses of the Department of Physical Therapy. It is established that the values of development of the communicative component of professional identity of future specialists in physical therapy are predominantly specialized; the ability to describe their own and others' feelings and experiences by reducing the level of alexithymia; in developing communication skills. This is especially important at the stage of formation and development of socio-professional activity, since the future professional activity of physical therapists and ergotherapists is connected with communication, and the orientation towards acceptance of a partner for communication is a necessary motivational trend in the profession.
Метою статті є дослідження формування комунікативного компонента професійної ідентичності майбутніх фахівців із фізичної терапії, ерготерапії. Комунікативний компонент професійної ідентичності сприяє розвитку професійного образу «Я» майбутнього фахівця через формування спільності пізнавально-практичної діяльності, взаємовідносин та спілкування у професійному колективі, соціалізації особистості за рахунок розвитку вмінь і навичок установлення й підтримання ефективного спілкування з іншими людьми. Комунікативний компонент передбачає наявність сукупності професійно-особистісних якостей, умінь, навичок, які є основою готовності фахівця до педагогічного спілкування з представниками різноманітних соціальних та вікових груп, спрямовують його на пошук та прийняття ефективних рішень у ситуаціях взаємодії з учнями, батьками, колегами, розвивають уміння слухати, розуміти й бути зрозумілим для інших суб’єктів комунікації. З метою наукового обґрунтування та експериментальної перевірки комплексу психологічних і педагогічних умов, що сприяють розвитку комунікативного компонента професійної ідентичності у майбутніх фахівців із фізичної терапії, ерготерапії, авторами проведено дослідження, в якому взяло участь 310 студентів І–ІІ курсів кафедри фізичної терапії. Установлено, що переважно розвиток комунікативного компонента професійної ідентичності майбутніх фахівців із фізичної терапії, егротерапіі полягає у підвищенні рівня емпатії; здатності описати власні і чужі почуття і переживання через зниження рівня алекситимії; у розвитку комунікативних навичок. Це особливо важливо на етапі становлення і розвитку соціально-професійної активності, оскільки майбутня професійна діяльність фізичних терапевтів і ерготерапевтів пов'язана зі спілкуванням і орієнтація на прийняття партнера по спілкуванню є необхідною мотиваційною тенденцією у професії.