Розглядається питання формування громадянської компетентності учнів ліцею засобами навчання історії України. Проведено аналіз підходів учених методистів до вивчення проблеми і її сучасної реалізації в умовах реформування системи освіти загалом й історичної зокрема. Автор зазначає пріоритетну роль старшої школи в цьому процесі,
яка значно розширює знання учнів про явища і події суспільно-історичного життя, права людини, сприяє формуванню громадянської позиції людини. Саме в старшій школі активно формується готовність захищати свої права,
права інших людей, будувати індивідуальну і колективну діяльність. Автор уточнює потенціал предмета «Історія
України» в формуванні громадянської компетентності учнів ліцею з урахуванням особливостей змісту їх навчальнопізнавальної діяльності. У статті характеризується процес інтеріоризації громадянських цінностей суспільства
в особистісні через конкретні приклади вітчизняної історії, перетворення їх на громадянські якості конкретної
людини. У статті автор характеризує сучасні шляхи, форми та методи формування громадянської компетентності особистості, акцентується на вдосконаленні підходів до використання різних моделей навчання тощо. Виходячи
з концепції ключових компетентностей, обґрунтовано висновок про те, що громадянська компетентність може
у всіх своїх компонентах формуватися на уроках історії України. Основою для реалізації завдань громадянської освіти на уроках історії України є вдосконалення навчальних програм, підручників, посібників, які забезпечують можливість формування громадянської компетентності. Методика формування громадянської компетентності учнів
на уроках історії України передбачає посилання у змісті навчання громадянознавчих знань та системне оволодіння
та сприйняття їх старшокласниками, приділення вчителем уваги формуванню громадянських умінь учнів як окремого завдання навчального процесу, обов’язкове систематичне застосування інтерактивних технологій навчання,
що максимально активізує позицію учня в навчанні.
The article discusses a formation of civic competence of lyceum students by means of teaching history of Ukraine. The
author addresses an importance of high school in this process, which significantly expands students’ knowledge of the subject
and of socio-historical life, human rights, contributes to formation of student’s human civic position. It is in high school that
student’s willingness is actively formed to defend one’s rights, rights of other people, to build their individual and collective
activity. The author clarifies the potential of the History of Ukraine in formation of civic competence of lyceum students, taking
into account specific content of their educational and cognitive activities. The article suggests modern forms and methods
of forming civic competence of young individuals, emphasising on improvement of approaches in using different learning
models, etc. Based on a concept of key competencies, the author comes to conclusion that civic competence can be formed in all
its components in Ukrainian history lessons. The implementation of civic education tasks during Ukrainian history lessons is
based on improvement of curricula, textbooks, manuals which provide for an opportunity of civic competence formation.
Methods of forming civic competence of students in history lessons of Ukraine include references in the content of teaching
civics and systematic mastering and perception by high school students, teacher’s attention to the formation of civic skills of students
as a separate task of the educational process, mandatory systematic use of interactive learning technologies, student in training.