Розглядається практика STEM-освіти у Швеції. Розглянуто поняття “STEM-освіта” як інтегроване вивчення
дисциплін природничого та технічного циклу з метою підвищення якості професійних компетентностей та кращого
працевлаштування. З’ясовано, що запровадження STEM-освіти у Швеції відбувалося на тлі освітніх реформ та відповідно до соціального запиту суспільства забезпечити робочими місцями якомога більше населення. Відомо, що освітні
стандарти у Швеції завжди були досить високими, а тому досягнення вищого освітнього рівня, особливо в технічних
та природничих науках, є досить складним. Виявлено, що STEM-освіта у Швеції реалізується на рівні допрофесійної
(старша школа), середньої та вищої професійної освіти. Важливим кроком до цього стало запровадження програм
допрофесійної підготовки для старшої школи (гімназії). Отже, низка освітніх реформ другої половини ХХ століття
була спрямована на диверсифікацію змісту навчання, розширення спектра спеціальностей у межах однієї програми.
Підвищена увага до STEM-освіти в Швеції підтверджується запровадженням виробничої практики вже на рівні допрофесійної підготовки, продовженням терміну навчання за деякими програмами допрофесійної освіти для підготовки до
вступу до університетів, що збільшило кількість жінок у вищій освіті. Отже, STEM-освіта у Швеції розглядається
як один із шляхів подолання гендерної нерівності. Виявлено, що в межах STEM-освіти найоптимальніше реалізуються
міжпредметні зв’язки різних дисциплін, також краще оцінюються навички, знання, уміння вирішення проблем, співпраця, творче мислення та комунікація. З’ясовано, що STEM-освіта також забезпечує неперервність і наступність
освіти, оскільки дає змогу розширювати професійні компетентності, міняти професійний напрям завдяки отриманим
професійним компетентностям, а отже, забезпечує кращий доступ до ринку праці в умовах мобільного суспільства
The article discusses the practice of STEM education in Sweden. The concept of STEM education is considered as an integrated study of natural and technical sciences in order to improve the quality of professional competencies and provide better
employment. It was found out that the introduction of STEM education in Sweden was preconditioned by educational reforms
and took place in accordance with the social demand of society to provide jobs to as many people as possible. It is known that
educational standards in Sweden have always been quite high, and therefore achieving higher educational level, especially in
technical and natural sciences, has always been quite difficult. It is revealed that STEM education in Sweden is implemented
at the levels of vocational (high school), secondary and higher professional education. An important step towards this was
the introduction of pre-vocational training programs for high schools (gymnasiums). Consequently, a number of educational
reforms in the second half of the twentieth century were aimed at diversifying the content of training, expanding the range
of specialties within a single program. The increased focus on STEM education in Sweden is confirmed by the introduction of work practice already at the pre-vocational level, extending the duration of training in some pre-professional education
programs to prepare for university admission, which has increased the number of women in higher education. So, STEM education in Sweden is seen as one of the ways to overcome gender inequality. It is revealed that within the framework of STEM
education, inter-disciplinary ties within various subjects are most optimally implemented, and knowledge, problem-solving
skills, cooperation, creative thinking and communication are better evaluated. It was found that STEM education also provides
continuity and sequence of education, since it enables to expand professional competencies, change professional direction due
to the acquired professional competencies, and therefore provides better access to the labor market in a mobile society.