The Ukraine's accession to the implementation of the Bologna Declaration principles i.e. creation of a general labor market of the highest qualification in Europe ensuring the qualitative educational level of specialists and compliance of their preparation with the conditions of the international labor market, enhances the relevance of the professional competence formation issues for a specialist. At the same time, training of specialists of the necessary personal and professional qualities is impossible without transformation of the existing subject-to-knowledge education and transition to the competence approach in training, which is considered to be the important approach of renewal the education content. Road transport determines the efficiency of the development of productive forces and directly influences both the formation of the labor market and all aspects of human's social activity. Thus, the proper specialists' preparation in the field of road transport organization is important. The analysis of teaching a number of special disciplines for students of specialty 275 "Transport technologies", the survey of road transport experts and students allowed identifying the basic pedagogical conditions to create the future transportation manager professional competence: determination and selection of educational content in accordance with the present-day socio-economic and employers' requirements; modeling of the future professional activity of graduates; formation of professional attitude in respect to the future workplace activities; creation of pedagogically comfortable educational environment. The realization of these conditions should be ensured by the introduction of separate content modules in psychological and pedagogical and professional disciplines, the use of methods of active learning; analysis of specific situations, business games, discussions, more active involvement of students into research work – participation in student scientific conferences, writing of papers and projects, joint decision of creative tasks. In evaluating the results of the learning process organization, a priority should be given to dialogic interaction, objective review of completed tasks. Thus, the creation of the above-stated pedagogical conditions should help to ensure a high level of professional competence of the future transportation managers.
Приєднання України до реалізації принципів Болонської декларації, тобто утворення єдиного ринку праці вищої кваліфікації в Європі, забезпечення якісного освітнього рівня фахівців і відповідності їх підготовки умовам міжнародного ринку праці, посилює актуальність питання формування професійної компетентності сучасного фахівця. Водночас підготовка фахівців із необхідними особистісними й професійними якостями є неможливою без трансформації існуючої предметно-знаннєвої освіти й переходу до компетентнісного підходу в навчанні, що розглядається як одне з важливих положень оновлення змісту освіти.
Автомобільний транспорт визначає ефективність розвитку виробничих сил і безпосередньо впливає на як формування ринку праці, так і на всі аспекти діяльності людини та суспільства. Отже, відповідна підготовка фахівців у галузі організації його роботи набуває особливого значення.
Аналіз діяльності з викладання низки фахових дисциплін для студентів спеціальності 275 "Транспортні технології", опитування фахівців галузі автомобільного транспорту та студенів, дали змогу виокремити основні, педагогічні умови, необхідні для формування професійної компетентності майбутніх інженерів з організації перевезень і управління на автомобільному транспорті, а саме: визначення й відбір змісту освіти відповідно до сучасних соціально-економічних вимог та вимог роботодавців; моделювання майбутньої професійної діяльності випускників; формування професійного ставлення до майбутньої діяльності на місці роботи; створення педагогічно комфортного освітнього середовища. Реалізація таких умов має забезпечуватися через уведення окремих змістовних модулів у психолого-педагогічні та фахові дисципліни, використання методів активного навчання, аналізу конкретних ситуацій, ділових ігор, дискусій, більш активного залучення студентів до науково-дослідної роботи: участь у студентських наукових конференціях, написання курсових робіт та проєктів, спільне розв’язання творчих завдань. Під час оцінки результатів такої організації навчального процесу перевага має віддаватися діалогової взаємодії, об'єктивній взаємоперевірці та рецензуванні виконаних завдань.
Таким чином, створення вищезазначених педагогічних умов має сприяти забезпеченню високого рівня професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі організації перевезень і управління на автомобільному транспорті.