Одна з важливих ролей у вирішенні питання формування розвитку особистості належить художній культурі, у тому числі її духовному складникові – мистецтву. Мистецтво було предметом філософських досліджень з античних часів, існує чимало різних теорій мистецтва, але не можна сказати, що його сутність, специфіка, соціальна значимість зрозумілі до кінця, що не залишилося ніяких дискусійних питань у його розумінні. Цей феномен людського життя занадто складний і багатогранний, щоб можна було в певний момент створити його повну й остаточну теорію. Процес соціалізації, яка формує особистість і сприяє її розвитку, а також процес самореалізації особистості великою мірою залежить від її творчої діяльності, комунікативності, розвиненості самосвідомості. Усі ці завдання покликане вирішувати мистецтво. Теорії, у яких розроблялася взаємозалежність станів суспільства й мистецтва, належать Платону, Ж.-Ж. Руссо, Ф. Ніцше, Ж.-М. Гюйо, К. Мангейм, Х. Ортега-і-Гассету й іншим. Натепер мистецька освіта стає одним із засобів самореалізації особистості та способом вирішення життєвих труднощів сучасної людини. Його роль у формуванні світогляду неухильно зростає, оскільки протидіяти явищам бездуховності, аморальності можна лише шляхом формування усвідомлення важливості й пріоритету загальнолюдських цінностей, удосконалення творчого потенціалу, прагнення до пізнання. Також варто зауважити, що твори мистецтва впливають не тільки на галузь людських почуттів, вони водночас впливають і на свідомість людини, цілісно перетворюючи її. У роботі розглянуто основі аспекти впливу мистецької освіти на формування світогляду сучасної людини, також з’ясовано, як впливає на світогляд окремий вид мистецтва в різному віці. Доведена перетворювальна, розвивальна функції мистецької освіти, що відроджує роль мистецтва для особистості.
One of the important roles in deciding the formation of ideology belongs artistic culture, including its spiritual component – art. Art was the subject of philosophical studies since ancient times, there are many different theories of art, but you can not say that his substance, specificity, social significance fully understood that there was no discussion of his understanding. This phenomenon of human life is too complex and multifaceted to be able at some point to create its complete and final theory. The process of socialization, which forms the personality and contributes to its development and the process of personal fulfillment largely depends on its creativity, communicative, development self-consciousness. All these tasks are designed to solve the art. Theory, which was developed states interdependence of society and art belong to Plato, J. J. Rousseau, Nietzsche, J.-M. Guillot, K. Mannheim, H. Ortega y Gasset and others. Today art education is a means of self-identity and way of solving vital problems of modern man. His role in shaping the world has been growing steadily since to counter phenomena spirituality, immorality is possible only by creating awareness of the importance and priority of universal values, improve creativity, desire for knowledge. But art educates, enlightens, enables to understand the world through his figurative expression in word, in sound, color, and after that, and create your image of the world that a priori can not contain destructive concepts. Please note that the artwork not only affect the area of human feelings, they simultaneously influence the human mind, turning it holistically. In this paper, the basic aspects of the impact of arts education in shaping the worldview of modern man and proved trans-formative, educational function of art education, reviving the role of art for the individual. The article reveals the question what impact the outlook separate art form at different ages, and shows the need for arts education in the life of modern man and the desire for its knowledge. After cultured man – is not the man that taught spiritual values by force, especially a person who receives communion with the art of joy, feel the fullness of life, happy harmony of his “I” and the world, drawing spiritual energy of the paintings of artists, poetic lines , creations of sculptors.