Узагальнено погляди науковців у контексті професійного самовдосконалення, проаналізовано процеси самозміни та саморозвитку, висвітлено психолого-педагогічні напрацювання щодо організації професійної підготовки майбутніх фахівців у медичних коледжах. Головна увага зосереджена на аналізі наукових підходів до сутності й змісту професійного саморозвитку та самовдосконалення фахівців сестринської справи. Зокрема, проаналізовано нормативну базу, яка визначає потребу формування професійної компетентності студентів медичних коледжів. Обґрунтовано потребу стимулювання студентів коледжів до самовдосконалення й особистісно-професійного саморозвитку із застосуванням сучасних засобів інформаційних технологій. Розглянуто та проаналізовано основні теоретичні й методичні аспекти професійної підготовки майбутніх фахівців сестринської справи в контексті підготовки їх до особистісного та професійного саморозвитку, самоосвіти й самовдосконалення. Окреслено основні суперечності та намічено методичні шляхи їх подолання. Визначено важливість новітніх технологій, які стимулюють здобувачів освіти до активного, самостійного накопичення особистого досвіду й розвитку професійного самовдосконалення в майбутній професії. Установлено, що сучасні інформаційні технології набувають абсолютно нових можливостей у стимулюванні особистісного та професійного саморозвитку майбутніх медичних фахівців. Розглянуто спектр практичних умінь, які повинні бути сформовані в здобувачів освіти, щоб розвивати самостійність і навчально-пізнавальну діяльність. Виокремлено практичні шляхи вдосконалення самоосвітньої діяльності, визначено роль книги для розвитку самоосвіти. Узагальнено потенціал самостійної роботи для особистісного й професійного саморозвитку та підвищення ефективності професійної підготовки фахівців сестринської справи в медичних коледжах.
The article summarizes the views of scientists in the context of professional self-improvement, analyzes the processes of self-change and self-development, outlines the psychological and pedagogical developments regarding the organization of professional training of future specialists in medical colleges. The main focus is on the analysis of scientific approaches to the nature and content of professional self-development and self-improvement of nursing professionals. In particular, the normative base is analyzed, which determines the need for formation of professional competence of students of medical colleges. The necessity of stimulating the students of the colleges for self-improvement and self-professional self-development in using modern means of information technologies is substantiated.
The basic theoretical and methodological aspects of professional training of future specialists in nursing are considered and analyzed in the context of preparing them for personal and professional self-development, self-education and self-improvement. The main contradictions are outlined and methodical ways of overcoming them are outlined. The importance of the newest technologies that stimulate the educators to active, independent, accumulation of personal experience and the development of professional self-improvement in the future profession is determined. It is established that modern information technologies acquire absolutely new opportunities in stimulating personal and professional self-development of future medical specialists. The range of practical skills that must be formed in the educational process in order to develop independence and educational and cognitive activity is considered. Practical ways of improvement of self-educational activity are distinguished, role of the book for development of self-education is defined. The potential of independent work for personal and professional self-development and for increasing the efficiency of professional training of nursing professionals in medical colleges have been generalized.