Зроблена спроба проаналізувати особливості проведення практичних занять іноземної мови за професійним спрямуванням в on-line режимі у групах здобувачів вищої освіти освітнього рівня бакалавр напряму Журналістика за умов
проведення заходів для запобігання поширенню коронавірусу СOVID-19. Мета статті полягає у виявленні особливостей застосування активних методів формування іншомовної комунікативної компетентності та інструментарію
розвитку усного іншомовного спонтанного мовлення у контексті компетентнісного підходу до навчання іноземних мов
за професійним спрямуванням здобувачів вищої освіти у нелінгвістичному ЗВО.
Представлено досвід застосування на практичних заняттях в on-line режимі методів розвитку діалогічного
та монологічного іншомовного мовлення для підвищення культури професійного комунікування студентів-журналістів
у закладах вищої освіти. У статті розглядаються особливості проведення на практичних заняттях в on-line режимі
ділової гри, ситуативного моделювання як засобів випереджувальної професіоналізації майбутніх журналістів шляхом
опанування іноземної мови. У руслі інтегрованого навчання ігрові методи забезпечують імітацію елементів професійної діяльності журналіста, оскільки сприяють розвитку мовленнєвих умінь і навичок, необхідних для майбутньої діяльності. Порушується питання використання в навчальному процесі полікодових текстів для розвитку навичок усного
мовлення. Новизна доробку полягає у виокремлені особливих рис використання ігрових підходів у навчальному процесі
на групових заняттях із дисципліни “Іноземна мова за професійним спрямуванням” в on-line режимі. Розглянуто фактори розвитку у студентів рефлексії, вербального мислення разом із набуттям соціокультурної компетентності як
комплексного підвищення рівня професійної культури журналістів.
This article attempts to analyze the peculiarities of teaching ELSP in an online learning environment in these unprecedented
days, in terms of prevention the spread of COVID-19, on example of on-line mode practical training, designed for applicants
for higher education.
The article is aimed to disclose the efficiency level and benefits of the implementation of active learning approach in forming
communicative competence as the tools of the oral spontaneous speech development within the professional competence acquisition for the students of nonlinguistic higher education institutions.
The issues of developmental applicability of the verbal and nonverbal components of the creolized texts presenting culturally
congruent, unbiased information in certain type of mass media to the oral spontaneous speech skill enhancing are considered.
Some experience of implementation of communicative methods of dialogical and monologue speech development and formation of writing skills as a means of forming foreign language vocational communicative competence of prospective journalists during ELSP practical training in an on-line learning environment is exposed. Putting into practice during ELSP on-line
training based on communicative approach, the combination of methods of situational modeling., role plays business games,
integrated learning and gaming technology provide simulation of the professional activity elements.
The development of autonomy and creativity in the process of learning foreign language, enhancing vocabulary, expanding
linguistic knowledge as well as further applying them in new realm of vocational activity is regarded as the particularly efficient
tool for accelerating advanced proficiency of prospective journalists.
In the context of implementation, the competence-based approach foreign language active learning technology create
the favorable preconditions for the constant and continuous process of personal professional development, being influenced by
activating conscious processes, motivated communication in the optimal organization of collective interaction of future professionals. The article considers the problem of efficiency of the students’ development of reflection, empathy, perception, verbal
thinking along with the acquisition of socio-cultural competence as the augmentation of the professional culture of journalists