Розглядається проблема виховання громадянської добродіяльності молодших школярів. Автори обґрунтовують
значення формування громадянських чеснот у молодших школярів крізь призму реалізації громадянської та історичної
освітньої галузі. Висвітлено актуальність формування громадянських чеснот із початку навчання дитини у школі,
означено психологічні переваги початку такої роботи вчителя з дітьми молодшого шкільного віку. Окреслено термінологію поняття “добродіяльність” і його найважливіший виховний аспект – формування в учнів найбільш значущих для українського народу цінностей. Узагальнивши погляди вчених, автори розглядають поняття “громадянська
добродіяльність” як свідому позицію людини, яка проявляється через сформованість громадянських чеснот особистості, готовності до розв’язання соціальних задач і активної участі в житті громади, суспільства на засадах культуровідповідності, гуманності, толерантності. Проаналізовано систему ставлень особистості, через які розвиваються і виявляються громадянські цінності. Авторами розкрито змістове наповнення громадянської та історичної
освітньої галузі нового Державного стандарту початкової освіти, що передбачає створення умов для формування
в учня / учениці початкової школи власної ідентичності та готовності до змін через усвідомлення своїх прав і свобод,
осмислення зв’язків між історією і теперішнім життям; плекання активної громадянської позиції на засадах демократії та поваги до прав людини, набуття досвіду співжиття за демократичними процедурами.
Встановлено, що формування громадянської добродіяльності – це цілеспрямований, спеціально організований процес, який починається в молодшому шкільному віці. Планомірна, систематична робота, використання різноманітних
засобів виховання у школі і в сім’ї, відповідальність дорослих за свої слова і вчинки можуть дати позитивні результати
та стати основою для подальшої роботи із громадянського виховання. Виховна робота на уроках “Я досліджую світ”
дасть помітні результати, якщо буде частиною всієї роботи школи із громадянського виховання дітей, якщо за змістом і за методами реалізації ускладнюватиметься від класу до класу.
The article considers the problem of education of civic charity of junior schoolchildren. The authors substantiate the importance
of the formation of civic virtues in junior high school students through the prism of the implementation of civic and historical
education. The urgency of the formation of civic virtues from the beginning of the child’s education at school is highlighted,
the psychological advantages of the beginning of such work of a teacher with children of primary school age are determined.
The terminology of the concept of “charity” and its most important educational aspect – the formation of students’ most
important values for the Ukrainian people are outlined. Summarizing the views of scientists, the authors decompose the concept
of “civic charity” as a conscious position of man, which is manifested through the formation of civic virtues of the individual,
willingness to solve social problems and active participation in community, society, culture, humanity, tolerance. attitudes
of the individual, through which civic values are developed and manifested. The authors reveal the content of civic and historical
education in the new State Standard of Primary Education, which provides for the creation of conditions for the primary school
student’s own identity and willingness to change through awareness of their rights and freedoms, understanding the relationship
between history and present life; fostering an active civic position based on democracy and respect for human rights, gaining
experience of coexistence through democratic procedures.
It is established that the formation of civic charity is a purposeful, specially organized process that begins at an early school
age. Planned, systematic work, the use of various means of education at school and in the family, the responsibility of adults for
their words and deeds can give positive results and become the basis for further work on civic education. Educational work in
lessons I explore the world will give noticeable results if it is part of the whole work of the school on civic education of children,
if it is in content and methods of implementation will be complicated from class to class