Розкрито зміст екологічної культури майбутніх учителів трудового навчання та технологій, яку досліджуємо як
інтегральну якість особистості, котра характеризується екологічною свідомістю, екологічним мисленням, системою
теоретико-педагогічних знань у галузі екологічної освіти, що виявляється у ціннісних орієнтаціях майбутніх фахівців,
мотивує екологічно зумовлену поведінку та життєдіяльність, екологічну перетворювальну активність і здатність
реалізовувати екологічно спрямовану професійну діяльність.
У структурі досліджуваного феномену виокремлено аксіологічний, знаннєвий, діяльнісний і рефлексивний компоненти. Аксіологічний компонент виявляє еколого-професійну спрямованість і мотивацію особистості у процесі професійної підготовки; усвідомлення студентами особливостей предметно-перетворювальної діяльності, бажання її організовувати; актуалізує мотиви майбутніх учителів трудового навчання та технологій для реалізації екологічної освіти
у професійній діяльності. Знаннєвий компонент виявляється в накопиченні, зберіганні та систематизації інформації
про характер взаємодії природи та суспільства, про глобальні екологічні проблеми та способи їхнього розв’язання;
спонукає до розуміння змісту, сутнісних ознак і етапів педагогічної діяльності, спрямованої на розвиток екологічної
культури в учнів. Діяльнісний компонент забезпечує практичне застосування екологічних і методичних знань; формує
методичні вміння реалізації екологічної освіти й екологічної активності з освоєння навколишнього середовища у професійній діяльності. Рефлексивний компонент поєднує здатність здійснювати самооцінку й самоконтроль професійної активності, спрямованої на розвиток екологічної культури учнів; вміння аналізувати власну предметно-перетворювальну діяльність; рефлексивність; здатність до саморозвитку.
The article reveals the meaning of the ecological culture of future teachers of handicraft education and technology, which
we study as an integral quality of personality, characterized by ecological consciousness, ecological thinking, a system
of theoretical and pedagogical knowledge in the field of ecological education, which is manifested in the value orientations
of future professionals, motivates ecologically conditioned behavior and life, ecological transformational activity and ability
to implement the ecologically oriented professional activity. The axiological, cognitive, active, and reflexive components are
distinguished in the structure of the studied phenomenon.
The axiological component reveals the ecological and professional orientation and motivation of the individual in the process
of professional training; students' awareness of the peculiarities of subject-transforming activity, the desire to organize it;
actualizes the motives of future teachers of handicraft education and technology for the implementation of environmental education
in professional activities. The knowledge component is manifested in the accumulation, storage, and systematization of information
about the nature of the interaction of nature and society, about global environmental problems and ways to solve them; encourages
understanding of the content, essential features, and stages of pedagogical activity aimed at the development of ecological culture
in students. The active component provides practical application of ecological and methodical knowledge; forms methodical skills
of realization of ecological education and ecological activity on the development of the environment in professional activity. The
reflective component combines the ability to carry out self-assessment and self-control of professional activity aimed at developing
the ecological culture of students; ability to analyze own subject-transforming activity; reflexivity; ability to self-development.