У статті порушено актуальну педагогічну проблему пошуку методологічних підходів, які б відповідали новим вимогам до підготовки вчителів початкової школи для професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання. Проблема полягає в соціальному замовленні суспільства на впровадження інклюзії як інноваційної форми навчання, необхідності побудови відповідного соціокультурного освітнього середовища та переосмислення ціннісних установок професійної освітньої діяльності в умовах інклюзивного навчання, пошуку сучасних підходів до навчання для реалізації реформи освітнього простору в Україні. Мета наукової розвідки – на основі аналізу літератури з проблеми дослідження визначити й описати методологічні підходи до підготовки вчителів початкової школи для професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання; обґрунтувати можливість виокремлення інклюзивного підходу, що дасть змогу підвищити якість фахової підготовки. Використані методи зумовлені специфікою досліджуваного питання: аналіз та узагальнення теоретико-методоло-гічної та науково-педагогічної літератури з використанням елементів порівняльного та системного аналізу з метою зіставлення різних поглядів на проблему; провідним на цьому етапі дослідження був описовий метод. У процесі роботи виявлено, що серед загальнодидактичних підходів найбільше відповідають інклюзії особистісний, системний, контекстний, міждисциплінарний, компетентнісний, аксіологічний, комунікативно-діяльнісний, технологічний. З’ясовано, що особлива увага має приділятися реалізації середовищного, диференційованого підходів та інтеграції традиційного й корекційного навчання в закладах інклюзивної освіти. Проведене дослідження дає змогу стверджувати, що система фахової підготовки вчителів до роботи в умовах інклюзивного навчання передбачає як кінцевий результат формування соціально-педагогічної компетентності, структурним компонентом якої є інклюзивна субкомпетентність. Сутність інклюзивного підходу визначено як спрямованість освітнього процесу на набуття спеціальних знань, умінь, досвіду щодо надання освітніх послуг з урахуванням особливостей психофізичного розвитку всіх учнів; формування провідних рис особистості фахівця, позитивної мотивації до саморозвитку й самореалізації.
The article violates the actual pedagogical problem of searching methodological approaches, that response the new requirements to primary school teachers preparation for the professional activity in the conditions of inclusive education. The problem is in society social order for introducing inclusion as an innovative study form, in the need in building the relevant socio-cultural educational environment and rethinking of valuable settings of the professional educational activity in the conditions of inclusive education, also in searching of the modern approaches to education and to realisation of the educational environment in Ukraine reform.
The goal of the scientific exploration based on analysis the literature of the problem of exploration is to identify and describe methodological approaches to the primary school teachers preparation to the professional activity in the inclusive education conditions; to prove the possibility of inclusive approach isolation, that allows to increase the professional preparation quality. The methods, that ware used, are conditioned to the specifity of the explored question: analisys and summary of theoretical-methodological and scientifical-pedagogical literature with the use of the elements of comparative and systematic analysis with the purpose of compartion of differend views on the problem. The main method on this stage of the study was the described one. During the work proces was founded, that personal, systmatic, contextual, interdisciplinary (integrative), competentual, axiological, comunicatively-active, technological are the best genaral didactic approaches that respond the inclusion; it is founded, that spetial attention must be paid to the implementation of the environmetal, diferentiated approaches and to the integration of the traditional and corectional education in the inclusive education institutions. The study that was done allows us to affirm, that the system of teachers preparation for the work in conditions of inclusive education preceeds forming the social-pedagogical competention, the structural componen of which is a inclusive subcompetention, as a final result. The essense of the inclusive approach is determined as educational proces orientation to aquire special knoledge, skills, experinces to providing educational services with taking into account the peculiarities of the psycho-phisical development of all students; forming the main features of specialists personality and the positive motivation to self development and self realisation.