Робиться акцент на необхідності розбудови продуктивної системи вищої освіти, яка б відповідала національним інтересам і світовим тенденціям розвитку та забезпечувала підготовку фахівців. Одним із пріоритетів сучасної освіти є забезпечення рівних прав для всіх суб’єктів освітнього процесу, у тому числі й для студентів з особливими освітніми потребами. Доведено, що ефективність забезпечення повноцінної інклюзії осіб з особливими освітніми потребами в освітній процес закладів вищої освіти залежить від комплексу організаційно-педагогічних умов забезпечення повноцінної інклюзії осіб з особливими освітніми потребами в освітній процес закладів вищої освіти. Перша організаційно-педагогічна умова – розроблення та реалізація програми повноцінної інклюзії осіб з особливими освітніми потребами в освітній процес закладів вищої освіти, основні завдання якої – ознайомлення всіх учасників освітнього процесу закладу вищої освіти із сутністю, принципами, функціями інклюзивної освіти; формування позитивної мотивації щодо необхідності забезпечення повноцінної інклюзії осіб з особливими освітніми потребами в освітній процес закладів вищої освіти; розвиток умінь і навичок соціально зрілої поведінки в умовах інклюзії; формування комунікативних толерантних взаємин у процесі життєдіяльності й спілкування, уміння відповідати за зроблений вибір активної громадянської позиції у відстоюванні прав і свобод, інтересів особистості, незважаючи на її унікальні особливості, інтереси, здібності й освітні потреби. Друга організаційно-педагогічна умова – підготовка викладачів до забезпечення повноцінної інклюзії осіб з особливими освітніми потребами в освітній процес закладів вищої освіти, передбачає організацію цілеспрямованої роботи з метою формування високого рівня готовності викладачів до здійснення відповідної діяльності. Третя організаційно-педагогічна умова – формування виховного освітнього простору закладу вищої освіти толерантного до інклюзії осіб з особливими освітніми потребами. Четверта організаційно-педагогічна умова – педагогічний моніторинг ефективності забезпечення повноцінної інклюзії осіб з особливими освітніми потребами в освітній процес закладів вищої освіти.
The article emphasizes that today the economy of Ukraine needs a productive higher education system that would meet national interests and global development trends and provide training for specialists. One of the priorities of modern education is to ensure equal rights for all subjects of the educational process, including students with special educational needs. It is proved that the effectiveness of ensuring full inclusion of persons with special educational needs in the educational process of higher education institutions depends on the complex organizational and pedagogical conditions for ensuring full inclusion of persons with special educational needs in the educational process of institutions of higher education. The first organizational and pedagogical condition is the development and implementation of a program of full inclusion of persons with special educational needs in the educational process of institutions of higher education, whose main tasks are to familiarize all participants of the educational process of the institution of higher education with the essence, principles, functions of inclusive education; formation of positive motivation regarding the need to ensure full inclusion of persons with special educational needs in the educational process of institutions of higher education; development of skills and behaviors of socially mature behavior in conditions of inclusion; forming communicative tolerant relationships in the process of life and communication, the ability to be responsible for the choice of active citizenship in defending the rights and freedoms, interests of the individual, regardless of their unique features, interests, abilities and educational needs. The second organizational and pedagogical condition is the preparation of teachers to ensure full inclusion of persons with special educational needs in the educational process of higher education institutions and involves the organization of purposeful work in order to form a high level of teachers' readiness for the implementation of relevant activities. The third organizational and pedagogical condition is the formation of the educational space of the institution of higher education tolerant to inclusion of persons with special educational needs. The fourth organizational and pedagogical condition is pedagogical monitoring of the effectiveness of ensuring full inclusion of persons with special educational needs in the educational process of institutions of higher education.