Необхідність формування полікультурної компетентності як невід’ємного складника професійної компетентності
майбутніх фахівців важко переоцінити в умовах сучасного полікультурного суспільства. Особлива увага приділяється полікультурній компетентності вчителів іноземної мови, оскільки в них є унікальна можливість повноцінно реалізува-ти свою полікультурну особистість у процесі професійної підготовки. Основоположними чинниками, що зумовлюють необхідність негайного розв’язання окресленої наукової проблеми в контексті сучасної освітньої парадигми, є соціальне замовлення українського суспільства на вчителів-професіоналів, здатних ефективно взаємодіяти в умовах полікультурного середовища, відсутність системної професійної підготовки майбутніх фахівців, брак наукових праць з теорії та практики формування полікультурної компетентності майбутніх учителів як невід’ємного складника їхньої професійної компетентності. Здійснено теоретичний аналіз і детермінацію понять “компетенція”, “компетентність” і “полікультурна компетентність” як споріднених педагогічних категорій. Констатовано, що, незважаючи на значну кількість досліджень, присвячених вивченню змісту поняття “полікультурна компетентність”, у науково-педагогічній літературі спостерігається неоднозначність трактування цього терміна, ототожнення з іншими поняттями. Підкреслено, що сучасна педагогічна наука полікультурну компетентність трактує як інтегративну особистісно-професійну якість майбутнього фахівця, що забезпечує його здатність здійснювати міжкультурну та міжетнічну взаємодію в модернізованих умовах глобалізованого простору. Подано авторське визначення означеного терміна: полікультурна компетентність майбутнього вчителя іноземної мови – це складне інтегроване поняття, що відтворює здатність особистості не лише популяризувати власну культурну спадщину, а й бути готовим до продуктивної інтеракції в умовах полікультурного середовища на засадах діалогу культур, взаєморозуміння, взаємоповаги й толерантного ставлення до ціннісних надбань інших національностей. Запропоновано використання різноманітних інтерактивних технологій для формування відповідного рівня полікультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови.
The necessity of the development of polycultural competence as an important component of the professional competence of the future specialists is highly appreciated in the modern multicultural society. Special attention is given to polycultural competence of the English language teachers, as they have a unique opportunity to fully realize their polycultural personality in the process of studying foreign languages. The basic factors determining the necessity for immediate solution of the given scientific problem in the context of the modern educational paradigm is the social order of the Ukrainian society for the professional teachers, able to effectively interact in the multicultural environment, the absence of systematic professional training, the lack of the scientific researches devoted to the problem of future teachers’ polycultural competence formation as an integral part of their professional competence. Theoretical analysis and determination of the concepts of “competence”, “competence” and “polycultural competence” as related pedagogical categories are carried out. It is stated that, despite the considerable amount of scientific researches devoted to the investigation of the content of the concept of “polycultural competence”, there is ambiguity in the interpretation of this term and its identification with other concepts in the pedagogical literature. It is emphasized that modern pedagogical science interprets multicultural competence as an integrative personal professional quality of the future specialist, which ensures his/her ability to carry out intercultural interaction in the modern conditions of the globalized space. The author regards the term of the multicultural competence of the future foreign language teachers as a complex integrated concept that reproduces the ability of the individual not only to promote their own cultural heritage, but also to be ready for productive interaction in the context of the multicultural environment on the basis of the dialogue of culture, mutul understanding, mutual respect and tolerant attitude towards the cultural values of other nationalities. The usage of different interactive methods for the purpose of future foreign language teachers’ polycultural competence formation is suggested.