The urgency of the study is the need to find the most effective methods of teaching English at practical classes in higher education institutions, so that teachers can improve English language skills of students, motivate students to study a foreign language, encourage their development. The purpose of the research is to prove the feasibility of using the project method while teaching English in higher education institutions to improve the educational process and the English language proficiency of cadets and students. Objectives of the study: to investigate the theoretical foundations of the problem; develop the tasks for practical classes using the method of projects in teaching English to students; determine the feasibility of using the project method in the teaching process. To substantiate the theoretical foundations of the study, analysis and generalization of literary sources on the topic, in particular, the analysis of teaching methods of the English language, have been used. The implementation of the project method in teaching English process in higher education institutions has been studied. The potential of this method is revealed, the expediency of its use at English language classes in higher education institutions is defined. The characteristics of the project method in teaching a foreign language have been presented, which can help teachers to use these methods in practice; and on their basis the fragments of lessons have been developed, that can serve as examples for the of collective and individual projects and studies use by teachers at English classes in higher education institutions. The methodology of projects has significant advantages over traditional methods in the interaction of students and teachers. Students become highly motivated and interested in the subject they work on during the project implementation. The teacher should direct and correct student activities, advise and inspire them. The concerted actions of the students with the teacher, aimed at achieving the goal - the creation of the project, promote the improvement of mutual relations and deepening of mutual understanding between them.
Актуальність дослідження полягає в необхідності знайти найефективніші методи викладання англійської мови на практичних заняттях у закладах вищої освіти, завдяки чому можна поліпшити знання англійської мови в здобувачів вищої освіти, мотивувати їх до вивчення іноземної мови, підштовхнути до власного розвитку. Мета дослідження – довести доцільність використання методу проектів під час викладання англійської мови в закладах вищої освіти для поліпшення навчально-виховного процесу й підвищення рівня володіння англійською мовою студентами, курсантами та слухачами. Завдання дослідження: дослідити теоретичні засади проблеми; розробити завдання для практичних занять з використанням методу проектів під час викладання англійської мови здобувачам вищої освіти; визначити доцільність використання методу проектів у навчальному процесі. Для обґрунтування теоретичних засад дослідження використано аналіз та узагальнення літературних джерел з теми, зокрема аналіз методів навчання англійської мови. У ході дослідження проаналізовано впровадження методу проектів у викладання англійської мови в закладах вищої освіти; виявлено потенціал цього методу, обґрунтовано доцільність його використання на заняттях з англійської мови в закладах вищої освіти. Представлено характеристики методу проектів під час викладання іноземної мови, що може допомогти викладачам доцільно використовувати ці методи на практиці; на їх основі розроблено фрагменти занять, які можуть стати прикладами застосування викладачами колективних та індивідуальних проектів і досліджень на заняттях з англійської мови в закладах вищої освіти. Отже, доходимо висновку, що заняття з іноземної мови можуть бути проведені жвавіше, цікавіше, доцільніше, якщо викладачем використовуються метод проекту, у якому можуть бути задіяні мультимедійні презентації, рисунки, ілюстрації, газети, журнали, карти, відеоролики, програми, схеми, анкети, опитування, графіки й діаграми. Під час використання цього методу навчання здобувачі вищої освіти мимоволі запам’ятовують актуальні одиниці вокабуляру і граматичні структури, розвивають творче мислення, креативність та уяву.