Actuality of the paper is highlighted with the feature that the modern world of education has long shifted the focus of its teaching approach from mostly teacher-centered classroom atmosphere or often claimed as conventional way of teaching to a more learner-centered teaching. To be more specific, higher education is an indispensable part of any modern society, that is undergoing drastic changes because of different factors such as emerging technology innovation, student mobility, and government regulations. Keeping in mind the fact that modern educational university process are facing stiff pressure because of the high cost of books, low cost interactive web-based courses, and invasion of information technologies, updated trends are to be implemented in order to reach learners’ high results and accomplishments. The provided modern survey has comprised three interrelated and logically –structured sections. Introducing clarifications, the first theoretical section of the paper was dedicated to giving four basic important features of the learner-centered approach application at modern universities; the findings of the second theoretical section are devoted to the explanation of ten characteristics of student-centered Learning (according Jack C. Richards) and the third, practical section is related to presenting and exemplifying learner-centered assignments in form of proverbs and sayings that can be implemented in the educational process at universities. The research findings have been claimed that learner-centered teaching at universities tends to promote inductive learning, and, consequently, modern students becomes the active agents in the learning process who are in charge of the learning while the teacher becomes a mere facilitator of that learning. It was noted that one of the main features of this approach is that learners' autonomy is promoted, increasing, at the same time, the efficiency of professional competences acquisition.
Актуальність дослідження підкреслюється тим фактом, що вища освіта, включаючи сфери навчання й викладання англійської мови, уже давно змістила фокус викладацького підходу з атмосфери класу, орієнтованої переважно на вчителя, інакше кажучи, традиційного способу викладання на особистісно-орієнтоване та індивідуалізоване навчання.
Якщо бути більш конкретним, вища освіта є невід’ємною частиною будь-якого сучасного суспільства, яке зазнає кардинальних змін через різні фактори, такі як нові технології, інновації, мобільність студентів та урядові постанови. З огляду на той факт, що сучасний навчальний університетський процес стикається з низкою проблем, серед яких – висока вартість книг, низькі затрати на інтерактивних вебкурсах і швидке впровадження інформаційних технологій, варто впроваджувати оновлені тенденції, щоб студенти демонстрували високі результати й досягнення. Наведене сучасне дослідження складається з трьох взаємопов’язаних і логічно структурованих розділів. Отже, перший теоретичний розділ статті присвячений опису чотирьох основних важливих особливостей застосування особистісно-зорієнтованого підходу в сучасних університетах; розвідки другого теоретичного розділу присвячені поясненню десяти характеристик особистісно-зорієнтованого підходу (за Джеком К. Річардсом), а третій, практичний, розділ безпосередньо пов’язаний із розробленням завдань у формі прислів’їв і приказок, що можуть бути реалізовані в навчальному процесі в університетах. Результати дослідження стверджують, що особистісно-зорієнтований підхід сприяє індуктивному навчанню в університетах, у процесі якого студенти вишів стають активними учасниками в навчальному процесі, водночас беручи на себе відповідальність за навчання, тоді як викладач виступає в ролі фасилітатора цього навчання. Відмічено, що однією з головних особливостей такого підходу є те, що автономія студентів сприяє підвищенню рівня сформованості професійних компетентностей.