Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Методика застосування технічного обладнання для розвитку рухових якостей студентської молоді у процесі занять баскетболом

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Кузенков Євгеній Олегович
dc.date.accessioned 2020-11-26T19:03:45Z
dc.date.available 2020-11-26T19:03:45Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Кузенков, Євгеній Олегович. Методика застосування технічного обладнання для розвитку рухових якостей студентської молоді у процесі занять баскетболом : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров’я) / Кузенков, Євгеній Олегович ; [наук. керівник Тимошенко Олексій Валерійович] ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2019. – 20 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32114
dc.description.abstract Дослідження присвячено проблемі рухової підготовки студентів з використанням тренажерів у процесі занять баскетболом. Підтверджено популярність баскетболу серед молоді. Досліджено показники фізичного розвитку та рухової підготовленості студентів різного рівня ігрової майстерності. Запропоновано чотири портативні тренажерні пристрої: «Shooting duable» для розвитку точності просторово-динамічних та просторовочасових параметрів рухів під час кидків та підбору м'яча; «Dribble stand» для підвищення швидкості і координації рухів під час ведення м’яча; «Сoordination ladder» для розвитку швидкості та координації рухів; «Jump absorber» для розвитку швидкісно-силових якостей. Розроблено методику їх застосування, що базувалася на врахуванні вихідного рівня фізичної підготовленості тих, хто займається, включає використання підвідних, підготовчих вправ, технічних прийомів гри методами інтервальної вправи (повторно-серійного методу) та комбінованої вправи (колового, ігрового та змагального методів). Створено критеріально-діагностичний інструментарій для оцінювання навчальних досягнень студентів у процесі занять баскетболом з використанням тренажерів, розроблено контрольні тести і нормативи оцінки рухової підготовленості молоді. Доведено розвивальний та оздоровчий ефект застосування технічного обладнання на заняттях з баскетболу студентів різного рівня ігрової майстерності. ua
dc.description.abstract Исследование посвящено проблеме двигательной подготовки студентов с использованием тренажеров в процессе занятий баскетболом. Подтверждена популярность баскетбола среди молодежи. Исследованы показатели физического развития и двигательной подготовленности студентов разного уровня игрового мастерства. Предложены четыре портативных тренажерных устройства: «Shooting duable» для развития точности пространственно-динамических и пространственно-временных параметров движений во время бросков и подбора мяча; «Dribble stand» для повышения скорости и координации движений при ведении мяча; «Сoordination ladder» для развития скорости и координации движений; «Jump absorber» для развития скоростносиловых качеств. Разработана методика их применения, которая базируется на учете исходного уровня физической подготовленности занимающихся, включает использование подводящих, подготовительных упражнений, технических приемов игры з помощью методов интервального упражнения (повторно-серийного метода) и комбинированного упражнения (кругового, игрового и соревновательного методов). Создан критериально-диагностический инструментарий для оценки знаний студентов в процессе занятий баскетболом с использованием тренажеров, разработаны контрольные тесты и нормативы оценки двигательной подготовленности молодежи. Доказан развивающий и оздоровительный эффект применения технического оборудования на занятиях по баскетболу для студентов разного уровня игрового мастерства. ua
dc.description.abstract The study is devoted to the problem of the student’s motor training using simulators in the process of basketball. It is established that the using of simulators for the development of motor qualities enhances the effectiveness of physical exercises. At the present stage of the development of sports science, experience has been gained in creating technical devices and simulators for training basketball players, but the pedagogical aspect, including the development and use of technical means in basketball classes for students with different levels of preparedness, remains poorly understood. The popularity of basketball among young people and the interest in the use of simulators in the process of physical exercises was confirmed. The indicators of physical development and physical fitness of the students of different levels of basketball technique are studied. Physical development and motor readiness of the students are investigated; differences in anthropometric, physiometric and motor indicators of development of the organism of boys and girls of different level of game preparedness are traced. It has been confirmed that students' motor performance depends on their level of proficiency in basketball. Four portable training devices for basketball were designed: “Shooting duable” for the development of the accuracy of spatio-dynamic and spatio-temporal parameters of movements during throws and selection of the ball; “Dribble stand” to increase the speed and coordination of movements during the ball; “Coordination ladder” for the development of speed and coordination of movements; “Jump absorber” for the development of speed-power qualities. The principle of the simulators is controlled muscle activity, which provides psychophysical readiness for the effective implementation of basketball techniques and game actions without a ball. The action of the simulators provides for the effect of a conjugate effect, it allows simultaneous influence on the development of special motor qualities and training in basketball technique due to the improvement of the structure of movements and muscular feeling. When developing training equipment, the need for simplicity of design and application technology, maximum accessibility for students with different levels of game preparedness was taken into account. A methodology has been developed for using them to develop students' motor qualities during the basketball lessons, taking into account the initial level of physical fitness of the students, which is based on the implementation of: lead-up, preparatory exercises and technical methods of the game using the methods of interval exercises (re-serial method) and combined exercises (circular, game and competitive methods) for a primary influence on the development of speed, coordination and accuracy of movements, soon spot-strength, and various kinds of special endurance (speed, strength and coordination). The educational process provided for the sequence and interconnection of the main tasks: the formation of motivation and a system of theoretical knowledge on the use of simulators in basketball classes; direct involvement of students in various forms of basketball with the use of technical equipment. The organizational and pedagogical conditions for the effectiveness of the development of motor qualities of students by means of basketball with the use of exercise equipment are determined, namely: compliance with hygiene requirements and the safety of places of employment; the availability of training equipment for the development of basic motor qualities in the process of basketball; the use of practical experience in the implementation of simulators in the educational process of physical education; increasing students' motivation for systematic motor activity in various forms of basketball classes; the implementation of an individual approach by taking into account the level of special motor preparedness of students; creating a system of objective control over the development of motor qualities with the help of training equipment in the process of basketball lessons. Criteria and diagnostic tools have been created for assessing students' knowledge in the process of playing basketball with the use of simulators, represented by the corresponding system of criteria, indicators and levels, and allow us to evaluate the effectiveness of the implementation: health, educational and educational tasks. Qualitative characteristics are proposed that allow an objective assessment of the result of the implementation of the technique of using technical equipment for the development of motor qualities of students in the process of basketball. To assess the students' motor readiness, control tests and standards were developed taking into account their playing skills. Control tests include exercises to determine the level of development of students' motor skills, the level of mastering the basketball technique, as well as the level of mastering the exercises on the simulators, and the norms are differentiated by the level of playing skill – initial and high. The choice of motor tests is related to the orientation of the exercise equipment during basketball lessons, and also takes into account the informative influence of different motor qualities on the game performance. Assessment of the development of motor skills involves performing 4 control exercises that determine the level of manifestation of speed, agility and power-speed qualities using standards at five levels: low, lower than average, medium, higher than average, high. The effectiveness of the methodology for the use of technical equipment for the development of motor qualities of students in the process of basketball lessons has been proved from the perspective of increasing indicators of motor fitness, technical skill, physical development and motivation of students in higher education institutions. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject фізичне виховання ua
dc.subject студенти ua
dc.subject баскетбол ua
dc.subject рухові якості ua
dc.subject технічне обладнання ua
dc.subject тренажери ua
dc.subject физическое воспитание ua
dc.subject студенты ua
dc.subject баскетбол ua
dc.subject двигательные качества ua
dc.subject техническое оборудование ua
dc.subject тренажеры ua
dc.subject physical education ua
dc.subject students ua
dc.subject basketball ua
dc.subject motor qualities ua
dc.subject technical equipment ua
dc.subject simulators ua
dc.subject.classification 373.5.091.26.796.332/.333(043.3) ua
dc.title Методика застосування технічного обладнання для розвитку рухових якостей студентської молоді у процесі занять баскетболом ua
dc.title.alternative Методика применения технического оборудования для развития двигательных качеств студенческой молодежи в процессе занятий баскетболом ua
dc.title.alternative The techniqueof using technical equipment for the development of motor qualities of students in the process of basketball ua
dc.type Other ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics