Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Методика поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики у процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Ся Гаоян
dc.date.accessioned 2020-11-24T18:07:36Z
dc.date.available 2020-11-24T18:07:36Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Ся Гаоян. Методика поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики у процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Ся Гаоян ; [наук. керівник Комаровська Оксана Анатоліївна] ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2019. – 20 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32051
dc.description.abstract Дисертація присвячена актуальній проблемі поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики в процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін. Уточнено сутність поліхудожньої підготовки та поліхудожньої підготовленості майбутніх учителів музики, структуру феномену (когнітивний, емоційно-ціннісний, мотиваційний, праксеологічний компоненти). Розкрито поліхудожній потенціал музично-теоретичних дисциплін. Обґрунтовано критерії (когнітивно-асоціативний, ціннісно-мотиваційний, операційнодіяльнісний) та показники поліхудожньої підготовленості, схарактеризовано рівні – високий (оптимально-інтегральний), середній (ситуативноінтегральний), початковий (інтегральний з елементарними проявами), низький (байдужий). Визначено педагогічні умови та розроблено комплексну поетапну методику поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики з використанням потенціалу курсів історії музики та аналізу музичних творів в єдності форм, методів, методичних блоків, освітніх векторів. ua
dc.description.abstract Диссертация посвящена актуальной проблеме полихудожественной подготовки будущих учителей музыки в процессе изучения музыкальнотеоретических дисциплин. Уточнена суть полихудожественной подготовки и полихудожественной подготовленности будущих учителей музыки, структура феномена (когнивный, эмоционально-ценносный, мотивационный, праксеологический компоненты). Раскрыт полихудожественный потенциал музыкально-теоретических дисциплин. Обоснованы критерии (когнитивноассоциативный, ценностно-мотивационный, операционно-деятельностный), соответствующие показатели и уровни – высокий (оптимально-интегральный), средний (ситуативно-интегральный), начальный (интегральный с элементарными проявлениями), низкий (равнодушный). Определены педагогические условия полихудожественной подготовки будущих учителей музыки и разработана комплексная методика полихудожественной подготовки будущих учителей музыки с использованием потенциала курсов истории музыки и анализа музыкальных произведений в единстве форм, методов, методических блоков, образовательных векторов. ua
dc.description.abstract The dissertation is devoted to the urgent problem of poly-artistic training of future music teachers in the process of studying musical and theoretical disciplines. The essences of poly-artistic training and poly-artistic readiness shave been specified as an integral personal quality and a comprehensive result of poly-artistic musical-centered training, which covers musical and general artistic consciousness, actualizes the poly-artistic vector of knowledge of musical art and works of other arts, the ability of poly-artistic activity on the basis of music activity, which manifests itself in enriching the performing, artistic and analytical search in relation to music and other arts, deepening of knowledge of music through them, as well as in the ability and motivation to apply poly-artistic knowledge and skills in future teaching work. The structure of poly-artistic readiness (cognitive, emotional-axiological, motivational, and praxeological components) has been revealed. Poly-artistic potential of musical and theoretical disciplines has been determined, in particular the courses of “History of Music” and “Analysis of Musical Works”, which are implemented based on musical-centered integrity of expressive means of various arts. The criteria and corresponding indicators of the poly-artistic readiness of the future music teacher (cognitive-associative, value-motivational, operational-activity), levels (high (optimal-integral), medium (situational-integral), initial (integral with elementary manifestations), and low (indifferent)) have been grounded. The pedagogical conditions and the dominant pedagogical principlesof polyhave been determined, which are specific to the process of poly-artistic trainingin the context of studying musical and theoretical disciplines of history of music and analysis of musical works The complex stage-by-stage methodology of poly-art straining of future music teachers using the potential of courses of history of music and analysis of musical works in the unity of forms, methods, methodological blocks, educational vectors have been developed. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject поліхудожня підготовка ua
dc.subject поліхудожня підготовленість ua
dc.subject майбутні вчителі музики ua
dc.subject музично-теоретичні дисципліни ua
dc.subject методика поліхудожньої підготовки ua
dc.subject педагогічні умови поліхудожньої підготовки ua
dc.subject полихудожественная подготовка ua
dc.subject полихудожественная подготовленность ua
dc.subject будущие учителя музыки ua
dc.subject музыкально-теоретические дисциплины ua
dc.subject методика полихудожественной подготовки ua
dc.subject педагогические условия полихудожественной подготовки ua
dc.subject poly-artistic training ua
dc.subject poly-artistic readiness ua
dc.subject future music teacher ua
dc.subject musical and theoretical disciplines ua
dc.subject methodology of poly-artistic training ua
dc.subject pedagogical conditions of poly-artistic training ua
dc.subject.classification 378.147.78:37.091.3:[78:37.091.5] ua
dc.title Методика поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики у процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін ua
dc.title.alternative Методика полихудожественной подготовки будущих учителей музыки в процессе изучения музыкально-теоретических дисциплин ua
dc.title.alternative Methodology of poly-artistic training of future music teachers in the process of studying musical and theoretical disciplines ua
dc.type Other ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics