ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Ся Гаоян | |
dc.date.accessioned | 2020-11-24T18:07:36Z | |
dc.date.available | 2020-11-24T18:07:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Ся Гаоян. Методика поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики у процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Ся Гаоян ; [наук. керівник Комаровська Оксана Анатоліївна] ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2019. – 20 с. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32051 | |
dc.description.abstract | Дисертація присвячена актуальній проблемі поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики в процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін. Уточнено сутність поліхудожньої підготовки та поліхудожньої підготовленості майбутніх учителів музики, структуру феномену (когнітивний, емоційно-ціннісний, мотиваційний, праксеологічний компоненти). Розкрито поліхудожній потенціал музично-теоретичних дисциплін. Обґрунтовано критерії (когнітивно-асоціативний, ціннісно-мотиваційний, операційнодіяльнісний) та показники поліхудожньої підготовленості, схарактеризовано рівні – високий (оптимально-інтегральний), середній (ситуативноінтегральний), початковий (інтегральний з елементарними проявами), низький (байдужий). Визначено педагогічні умови та розроблено комплексну поетапну методику поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики з використанням потенціалу курсів історії музики та аналізу музичних творів в єдності форм, методів, методичних блоків, освітніх векторів. | ua |
dc.description.abstract | Диссертация посвящена актуальной проблеме полихудожественной подготовки будущих учителей музыки в процессе изучения музыкальнотеоретических дисциплин. Уточнена суть полихудожественной подготовки и полихудожественной подготовленности будущих учителей музыки, структура феномена (когнивный, эмоционально-ценносный, мотивационный, праксеологический компоненты). Раскрыт полихудожественный потенциал музыкально-теоретических дисциплин. Обоснованы критерии (когнитивноассоциативный, ценностно-мотивационный, операционно-деятельностный), соответствующие показатели и уровни – высокий (оптимально-интегральный), средний (ситуативно-интегральный), начальный (интегральный с элементарными проявлениями), низкий (равнодушный). Определены педагогические условия полихудожественной подготовки будущих учителей музыки и разработана комплексная методика полихудожественной подготовки будущих учителей музыки с использованием потенциала курсов истории музыки и анализа музыкальных произведений в единстве форм, методов, методических блоков, образовательных векторов. | ua |
dc.description.abstract | The dissertation is devoted to the urgent problem of poly-artistic training of future music teachers in the process of studying musical and theoretical disciplines. The essences of poly-artistic training and poly-artistic readiness shave been specified as an integral personal quality and a comprehensive result of poly-artistic musical-centered training, which covers musical and general artistic consciousness, actualizes the poly-artistic vector of knowledge of musical art and works of other arts, the ability of poly-artistic activity on the basis of music activity, which manifests itself in enriching the performing, artistic and analytical search in relation to music and other arts, deepening of knowledge of music through them, as well as in the ability and motivation to apply poly-artistic knowledge and skills in future teaching work. The structure of poly-artistic readiness (cognitive, emotional-axiological, motivational, and praxeological components) has been revealed. Poly-artistic potential of musical and theoretical disciplines has been determined, in particular the courses of “History of Music” and “Analysis of Musical Works”, which are implemented based on musical-centered integrity of expressive means of various arts. The criteria and corresponding indicators of the poly-artistic readiness of the future music teacher (cognitive-associative, value-motivational, operational-activity), levels (high (optimal-integral), medium (situational-integral), initial (integral with elementary manifestations), and low (indifferent)) have been grounded. The pedagogical conditions and the dominant pedagogical principlesof polyhave been determined, which are specific to the process of poly-artistic trainingin the context of studying musical and theoretical disciplines of history of music and analysis of musical works The complex stage-by-stage methodology of poly-art straining of future music teachers using the potential of courses of history of music and analysis of musical works in the unity of forms, methods, methodological blocks, educational vectors have been developed. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | поліхудожня підготовка | ua |
dc.subject | поліхудожня підготовленість | ua |
dc.subject | майбутні вчителі музики | ua |
dc.subject | музично-теоретичні дисципліни | ua |
dc.subject | методика поліхудожньої підготовки | ua |
dc.subject | педагогічні умови поліхудожньої підготовки | ua |
dc.subject | полихудожественная подготовка | ua |
dc.subject | полихудожественная подготовленность | ua |
dc.subject | будущие учителя музыки | ua |
dc.subject | музыкально-теоретические дисциплины | ua |
dc.subject | методика полихудожественной подготовки | ua |
dc.subject | педагогические условия полихудожественной подготовки | ua |
dc.subject | poly-artistic training | ua |
dc.subject | poly-artistic readiness | ua |
dc.subject | future music teacher | ua |
dc.subject | musical and theoretical disciplines | ua |
dc.subject | methodology of poly-artistic training | ua |
dc.subject | pedagogical conditions of poly-artistic training | ua |
dc.subject.classification | 378.147.78:37.091.3:[78:37.091.5] | ua |
dc.title | Методика поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики у процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін | ua |
dc.title.alternative | Методика полихудожественной подготовки будущих учителей музыки в процессе изучения музыкально-теоретических дисциплин | ua |
dc.title.alternative | Methodology of poly-artistic training of future music teachers in the process of studying musical and theoretical disciplines | ua |
dc.type | Other | ua |