Дисертація присвячена актуальній проблемі поліхудожньої підготовки
майбутніх учителів музики в процесі вивчення музично-теоретичних
дисциплін. Уточнено сутність поліхудожньої підготовки та поліхудожньої
підготовленості майбутніх учителів музики, структуру феномену (когнітивний,
емоційно-ціннісний, мотиваційний, праксеологічний компоненти). Розкрито
поліхудожній потенціал музично-теоретичних дисциплін. Обґрунтовано
критерії (когнітивно-асоціативний, ціннісно-мотиваційний, операційнодіяльнісний) та показники поліхудожньої підготовленості, схарактеризовано
рівні – високий (оптимально-інтегральний), середній (ситуативноінтегральний), початковий (інтегральний з елементарними проявами), низький
(байдужий). Визначено педагогічні умови та розроблено комплексну поетапну
методику поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики з
використанням потенціалу курсів історії музики та аналізу музичних творів в
єдності форм, методів, методичних блоків, освітніх векторів.
Диссертация посвящена актуальной проблеме полихудожественной
подготовки будущих учителей музыки в процессе изучения музыкальнотеоретических дисциплин. Уточнена суть полихудожественной подготовки и
полихудожественной подготовленности будущих учителей музыки, структура
феномена (когнивный, эмоционально-ценносный, мотивационный,
праксеологический компоненты). Раскрыт полихудожественный потенциал
музыкально-теоретических дисциплин. Обоснованы критерии (когнитивноассоциативный, ценностно-мотивационный, операционно-деятельностный),
соответствующие показатели и уровни – высокий (оптимально-интегральный),
средний (ситуативно-интегральный), начальный (интегральный с
элементарными проявлениями), низкий (равнодушный). Определены
педагогические условия полихудожественной подготовки будущих учителей
музыки и разработана комплексная методика полихудожественной подготовки
будущих учителей музыки с использованием потенциала курсов истории
музыки и анализа музыкальных произведений в единстве форм, методов,
методических блоков, образовательных векторов.
The dissertation is devoted to the urgent problem of poly-artistic training of
future music teachers in the process of studying musical and theoretical disciplines.
The essences of poly-artistic training and poly-artistic readiness shave been
specified as an integral personal quality and a comprehensive result of poly-artistic
musical-centered training, which covers musical and general artistic consciousness,
actualizes the poly-artistic vector of knowledge of musical art and works of other
arts, the ability of poly-artistic activity on the basis of music activity, which manifests
itself in enriching the performing, artistic and analytical search in relation to music
and other arts, deepening of knowledge of music through them, as well as in the
ability and motivation to apply poly-artistic knowledge and skills in future teaching
work.
The structure of poly-artistic readiness (cognitive, emotional-axiological,
motivational, and praxeological components) has been revealed.
Poly-artistic potential of musical and theoretical disciplines has been
determined, in particular the courses of “History of Music” and “Analysis of Musical
Works”, which are implemented based on musical-centered integrity of expressive
means of various arts.
The criteria and corresponding indicators of the poly-artistic readiness of the
future music teacher (cognitive-associative, value-motivational, operational-activity),
levels (high (optimal-integral), medium (situational-integral), initial (integral with
elementary manifestations), and low (indifferent)) have been grounded.
The pedagogical conditions and the dominant pedagogical principlesof polyhave been determined, which are specific to the process of poly-artistic trainingin the
context of studying musical and theoretical disciplines of history of music and
analysis of musical works
The complex stage-by-stage methodology of poly-art straining of future music
teachers using the potential of courses of history of music and analysis of musical
works in the unity of forms, methods, methodological blocks, educational vectors
have been developed.