Дисертація є першим цілісним комплексним історико-педагогічним
дослідженням процесу розвитку категорійно-поняттєвого апарату дидактики у
педагогічній науці України (20 – 90-ті рр. ХХ ст.), його формально-логічної,
структурно- змістової будови у всій сукупності системоутворювальних
поняттєво-термінологічних груп відповідно до внутрішньогрупової ієрархії
видо-родових зв’язків поняттєво-термінологічного полів. Охарактеризовано
історіографію та джерельну базу дослідження. Обґрунтовано методологічні
основи розвитку категорійно-поняттєвого апарату вітчизняної дидактики у
дискурсі історико-педагогічного аналізу. Досліджено сутність, походження,
особливості введення в науковий обіг системоутворювальних складових
категорійно-поняттєвого апарату дидактики, визначених поняттєвотермінологічних груп («процес навчання», «зміст освіти», «методи навчання»,
«форми навчання») у вітчизняній педагогічний думці ІХ ст. – поч. ХХ ст.
Здійснено періодизацію розвитку категорійно-поняттєвого апарату в системі
педагогічної науки України, охарактеризовано виокремлені періоди.
Застосовано міждисциплінарний та інтегративний підхід до вивчення
історичного процесу розвитку категорійно-поняттєвого апарату вітчизняної
дидактики передбачало врахування у контексті суспільно-політичних,
соціально-педагогічних та лексикологічних детермінант. Сконструйовано
алгоритм опису змін у формуванні поняттєво-термінологічної системи
дидактики. Створено сучасну предметно-тематичну класифікацію категорійнопоняттєвого апарату дидактики. Охарактеризовано виокремлені поняттєвотермінологічні групи в добу визвольних змагань українського народу, в умовах
запровадження комплексних програм та реалізації принципів трудової школи,
«російсько-радянської культури», кабінетної системи навчання та в контексті демократизації шкільної освіти, в умовах ослаблення політичного й наукового
контролю за структурою і змістом педагогічної термінології та впровадження у
педагогічну практику української школи освітніх інновацій. Визначено й
охарактеризовано тенденції розвитку вітчизняної дидактики 20 – 90-их рр. XX
ст., актуалізовано позитивний історичний досвід в сучасних умовах, який
уможливлює переосмислення статусу теорії навчання в системі педагогічних
наук на різних етапах розвитку вітчизняної педагогіки, значимість дидактичної
спадщини українських педагогів для світового досвіду організації процесу
навчання.
The dissertation is the first holistic historical an pedagogical study of the
process of development of the categorical and conceptual apparatus of didactics in
the pedagogical science of Ukraine (1920s – 1990s of the XXth century), its formal
and logical, structural and content building in the whole set of system-formed
notional and terminological groups according to the internal group hierarchy of type
and generic fields. The historiography and source of the research work are
characterized. The methodological bases of development of the categorical and
conceptual apparatus of the native didactics in the discourse of the historical and
pedagogical analysis are substantiated. The essence, origin, peculiarities of
introducing the system-formed components of the categorical and conceptual
apparatus of didactics into the academic communication, the defined notional and
terminological groups («learning process», «content of education», «teaching
methods», «forms of teaching») in the national pedagogical thought of the IXth –the
early XXth century are investigated.
On the basis of social and political, cultural and economical, pedagogical and
lexicological determinants, the periodization of the development of the categorical
apparatus of the native didactics are proposed. The features of three periods (prescientific Christian, scientific theoretical and practical in the framework of
philosophy and pedagogy) and nine stages are determined. Within the analyzed
period, the following stages are distinguished as following: the 1st stage (1920s –
early 1930s) – reformational – it is characterized by the influence of foreign
experience, educational tendencies and liberation competitions of the Ukrainian
people in forming the categorical and conceptual apparatus of the national didactics
and the extension of the notional and terminological groups with «content of
education» and («learning process»; at this time the development of the categorical and conceptual apparatus of the national didactics takes place under the conditions of
implementing complex programs and introducing the principles of the labor school,
expanding and dividing the categorical and conceptual apparatus «teaching
methods»" and «forms of teaching»; the 2nd stage - (1930s –1950s of the XXth
century) - ideological - the development of the categorical and conceptual apparatus
of the national didactics under the conditions of «Russian-Soviet culture» and the
classroom system of education, the steadiness of categorical features in the concepts
of «teaching», «learning», «forms», «methods» and updating the terminology of
certain notional and terminological groups take place; the 3rd stage - (1960s – 1970s
of the XX century) - cybernetic – it is characterized by the influence of scientific and
technological revolution upon the content of all notional and terminological groups;
the 4th stage - (1980s) - groundbreaking – the extension of the categorical and
conceptual apparatus of the native didactics take place, the searches in the context of
democratization of school education and stabilization of the structure of the
categorical and conceptual apparatus of the native didactics develop, there is a
creation of conceptual and methodological subgroup «methodological bases of the
teaching process», «extracurricular forms of teaching», «forms of teaching pupils in
the lesson» and others; the 5th stage (1990s) – innovative – there is a further
development of the categorical and conceptual apparatus of the native didactics under
the conditions of weakening the political and scientific control over the structure and
content of the pedagogical terminology, the implementation of educational
innovations in the pedagogical practice of Ukrainian school and the extension and
updating of the notional-terminological groups take place.
The leading tendencies of developing the national didactics in 1920s – 1990s of
the XXth century are outlined.
An interdisciplinary approach is applied in the process of studying a historical
process of developing the categorical and conceptual apparatus of the native didactics
in the context of socio-political, socio-pedagogical and lexicological determinants, an
algorithm of describing changes in the formation of notional and terminological
systems of didactics is constructed. A modern subject and thematic classification of
the categorical and conceptual apparatus of didactics is created. It is characterized the
pointed out notional and terminological groups in the period of the Ukrainian
people`s liberation competitions, under conditions of introducing complex programs
and realizing the principles of labor school, «Russian and Soviet culture», the
classroom learning system, and in the context of school education democratization,
under the conditions of weakening political and scientifical control over the structure
and content of pedagogical terminology, and implementation the educational
innovations into the pedagogical practice of Ukrainian school. Positive historical
experience in modern conditions is actualized, it gives opportunity to rethink the
status of teaching theory in the system of pedagogical sciences at different stages of
the development of the native pedagogy, the importance of didactic heritage of
Ukrainian teachers for the world experience in organizing the learning process.