ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Биковський, Ярослав Тімурович | |
dc.date.accessioned | 2020-11-23T09:25:27Z | |
dc.date.available | 2020-11-23T09:25:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Биковський, Ярослав Тімурович. Педагогічні умови діяльності фізико-математичних гуртків закладів позашкільної освіти : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Биковський, Ярослав Тімурович ; [наук. керівник Бар’яхтар Віктор Григорович] ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 21 с. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32021 | |
dc.description.abstract | Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2019. Дисертація присвячена дослідженню педагогічних умов діяльності фізикоматематичних гуртків закладів позашкільної освіти. Здійснено аналіз стану діяльності закладів позашкільної освіти, фізико-математичних гуртків у теорії та педагогічній практиці. Встановлено, що у сучасних умовах фізикоматематичні гуртки закладів позашкільної освіти є складовою системи позашкільної освіти, діяльність яких спрямована на розвиток особистості у процесі вивчення фізики, математики, науки та технології. Розкрито структуру педагогічних умов діяльності фізико-математичних гуртків закладів позашкільної освіти і виявлено їхні основні компоненти: нормативний, освітній, кадровий, інформаційний, матеріально-технічний. Охарактеризовано STEM-підхід як ефективну педагогічну умову і визначені педагогічні умови ефективної діяльності фізико-математичних гуртків закладів позашкільної освіти на основі STEM-підходу. Експериментально перевірено ефективність визначених і теоретично обґрунтованих педагогічних умов діяльності фізико-математичних гуртків закладів позашкільної освіти. | ua |
dc.description.abstract | The dissertation is devoted to the question of pedagogical conditions of functioning of physical and mathematical workshops of after-school educational institutions. In manuscript analyzed current state of functioning of after-school educational institutions, physical-mathematical workshops in theory and pedagogical practice. Relevance and importance of the dissertation caused by necessity of finding new approaches for functioning of workshops of institutions of after-school education, identification of effective pedagogical conditions. This is due to the adoption of the new Law of Ukraine «On Education», which legislatively establishes after-school education as an integral component of the education system via introduction of amendments to the Law of Ukraine «On Afterschool Education». Established, that in modern conditions physical and mathematical workshops of institutions of after-school education are part of the system of after-school education, whose purpose of activity in development of individual in the process of studying physics, mathematics, science and technology. The structure of pedagogical conditions of activity of physical and mathematical workshops of institutions of after-school education is showed and revealed, that main components of it are normative, educational, personnel, informational, materialtechnical. Revealed STEM as effective pedagogical condition and identified pedagogical conditions of efficient functioning of physical-mathematical workshops of afterschool educational institutions on the basis of STEM approach. The basic principles of the STEM approach in functioning of physicsmathematics workshops of institutions of after-school education defined as interdisciplinarity, integration, accessibility, practicality, visualization. The developed pedagogical conditions of activity of physical-mathematical workshops of after-school educational institutions were experimentally tested and was shown their efficient. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | освітній процес | ua |
dc.subject | фізико-математичні гуртки | ua |
dc.subject | заклади позашкільної освіти | ua |
dc.subject | позашкільна освіта | ua |
dc.subject | педагогічні умови | ua |
dc.subject | educational process | ua |
dc.subject | physical-mathematical workshops | ua |
dc.subject | institutions of after-school education | ua |
dc.subject | after-school education | ua |
dc.subject | pedagogical conditions | ua |
dc.subject.classification | 374.091.33-027.22:[51:53](043.3) | ua |
dc.title | Педагогічні умови діяльності фізико-математичних гуртків закладів позашкільної освіти | ua |
dc.title.alternative | Pedagogical Conditions of Functioning of PhysicalMathematical Workshops of After-School Educational Institutions | ua |
dc.type | Thesis | ua |