Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі
спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. –
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2019.
Дисертація присвячена дослідженню педагогічних умов діяльності фізикоматематичних гуртків закладів позашкільної освіти. Здійснено аналіз стану
діяльності закладів позашкільної освіти, фізико-математичних гуртків у теорії
та педагогічній практиці. Встановлено, що у сучасних умовах фізикоматематичні гуртки закладів позашкільної освіти є складовою системи
позашкільної освіти, діяльність яких спрямована на розвиток особистості у
процесі вивчення фізики, математики, науки та технології.
Розкрито структуру педагогічних умов діяльності фізико-математичних
гуртків закладів позашкільної освіти і виявлено їхні основні компоненти:
нормативний, освітній, кадровий, інформаційний, матеріально-технічний.
Охарактеризовано STEM-підхід як ефективну педагогічну умову і
визначені педагогічні умови ефективної діяльності фізико-математичних
гуртків закладів позашкільної освіти на основі STEM-підходу.
Експериментально перевірено ефективність визначених і теоретично
обґрунтованих педагогічних умов діяльності фізико-математичних гуртків
закладів позашкільної освіти.
The dissertation is devoted to the question of pedagogical conditions of
functioning of physical and mathematical workshops of after-school educational
institutions. In manuscript analyzed current state of functioning of after-school
educational institutions, physical-mathematical workshops in theory and pedagogical
practice.
Relevance and importance of the dissertation caused by necessity of finding new
approaches for functioning of workshops of institutions of after-school education,
identification of effective pedagogical conditions.
This is due to the adoption of the new Law of Ukraine «On Education», which
legislatively establishes after-school education as an integral component of the
education system via introduction of amendments to the Law of Ukraine «On Afterschool Education».
Established, that in modern conditions physical and mathematical workshops of
institutions of after-school education are part of the system of after-school education,
whose purpose of activity in development of individual in the process of studying
physics, mathematics, science and technology.
The structure of pedagogical conditions of activity of physical and mathematical
workshops of institutions of after-school education is showed and revealed, that main
components of it are normative, educational, personnel, informational, materialtechnical.
Revealed STEM as effective pedagogical condition and identified pedagogical
conditions of efficient functioning of physical-mathematical workshops of afterschool educational institutions on the basis of STEM approach.
The basic principles of the STEM approach in functioning of physicsmathematics workshops of institutions of after-school education defined as
interdisciplinarity, integration, accessibility, practicality, visualization.
The developed pedagogical conditions of activity of physical-mathematical
workshops of after-school educational institutions were experimentally tested and
was shown their efficient.