Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування у майбутніх вчителів іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Баранова Юлія Валеріївна
dc.date.accessioned 2020-11-20T16:56:15Z
dc.date.available 2020-11-20T16:56:15Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Баранова, Юлія Валеріївна. Формування у майбутніх вчителів іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Баранова, Юлія Валеріївна ; [наук. керівник Матвієнко Олена Валеріївна] ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 22 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32004
dc.description.abstract Визначено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови формування у майбутніх вчителів іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи (удосконалення змісту фахової підготовки майбутніх учителів іноземних мов; організація навчання через дослідження; включення майбутніх учителів іноземних мов в професію через набуття досвіду науково-дослідної роботи у позааудиторній роботі та під час навчально-виробничої практики; застосування хмарних технологій у процесі фахової підготовки майбутніх учителів іноземних мов). Розроблено модель формування у майбутніх учителів іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи, яка включає теоретичний, процесуальний та результативний блоки; наукові підходи (діяльнісний, компетентнісний, системний, особистісно зорієнтований, культурологічний, синергетичний, суб’єктний, акмеологічний) та принципи підготовки; взаємопов’язані етапи (діагностико-мотиваційний, процесуальнодіяльнісний, рефлексивно-корекційний), технології (особистісно зорієнтована інтерактивна, проблемно-пошукова, інноваційна), змістове наповнення (технічне середовище, програмне середовище, предметне середовище, методичне середовище, методи, форми, засоби, критерії (мотиваційний, когнітивно-дослідницький, креативно-діяльнісний), показники та рівні (репродуктивний (низький), конструктивний (середній), рефлексивно-творчий (високий)) формування у майбутніх учителів іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи. Уточнено сутність ключових дефініцій дослідження, а саме: зміст понять «формування у майбутніх учителів іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи» та «готовність майбутніх учителів іноземних мов до науково-дослідної роботи». ua
dc.description.abstract The pedagogical conditions of preparation for scientific research activity of future foreign language teachers (content improvement of professional training of future foreign language teachers, education through investigation, future foreign language teachers’ involvement into profession through the experience acquiring of scientific research activity during extracurricular activity and scientific and production practice, cloud computing using in the process of professional training of future foreign language teachers) were determined, theoretically substantiated and experimentally verified. The model of the readiness for scientific research activity formation of future foreign language teachers was developed, which includes theoretical, procedural and productive blocks; scientific approaches (activity orientated, competetive, systemic, personality orientated, cultural, synergetic, subjective, acmeological) and principals of preparation; correlated stages (diagnostical and motivational, procedural and activity orientated, reflectional and corrective), technologies (self-orientated interactive, problemic and search, innovative), content filling (technical environment, programmatic environment, substantive environment, methodical environment), methods, forms, tools, criteria (motivational, cognitive-investigational, creative and activity orientated), indicators and levels (reproductive (low), constructive (middle), reflexive-creative (high) levels) of the readiness for scientific research activity formation of future foreign language teachers. Among the structural components of the readiness for scientific research activity formation of future foreign language teachers were defined valuemotivational, cognitive and operational-procedural components. In the dissertation was clarified the interpretation of the basic concepts, to be exactly: the content of concepts “the readiness for scientific research activity formation of future foreign language teachers” and “the readiness for scientific research activity of future foreign language teachers”. The readiness formation for scientific research activity of future foreign language teachers is defined as a complex dynamic personality formation, that determines the attitude to the choice of the pedagogical tasks, connected with the ability of effective integration of the elements of research into the process of foreign language learning and control of the acquired knowledges, of students’ scientific research activity organisation during the foreign language learning lessons using digital tools. The readiness for scientific research activity formation of future foreign language teachers is a process that provides the effective learning by students the principals, requirements and technologies of scientific research activity; the development of abilities to select correctly the type of research activity for lesson organization and realization; the ways of positive motivation, continuous selfeducation acording to the actual problems of future professional activity; the formulation of hypotheses, organization and result implementation of scientific research. The defined pedagogical conditions contribure the effective formation of components of readiness for scientific research activity of future foreign language teachers. Content improvement of professional training of future foreign language teachers involves usage of active forms and methods, directed at the development of the necessity of searching activity. Education through investigation is characterized by the creation of space for individual activity of future teacher, subjective discovery new knowledges by the future teacher, students’ support in the process of professional skills and experience acquireing. Cloud computing using in the process of professional training of future foreign language teachers contributes new quality type researcher training, who has innovative style of thinking. Future foreign language teachers’ involvement into profession through the experience acquiring of scientific research activity during extracurricular activity and scientific and production practice educates the teacher-researcher ready for continuous lifelong education and research skills formation. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject формування готовності ua
dc.subject майбутні вчителі іноземних мов ua
dc.subject науково-дослідна роботи ua
dc.subject готовність до науково-дослідної роботи ua
dc.subject readiness formation ua
dc.subject future foreign language teachers ua
dc.subject scientific research work ua
dc.subject readiness for research ua
dc.subject.classification 378.011.3-051:81’243]:001.89(043.3) ua
dc.title Формування у майбутніх вчителів іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи ua
dc.title.alternative Readiness for scientific research activity formation of future foreign language teachers ua
dc.type Thesis ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу