Визначено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено
педагогічні умови формування у майбутніх вчителів іноземних мов
готовності до науково-дослідної роботи (удосконалення змісту фахової
підготовки майбутніх учителів іноземних мов; організація навчання через дослідження; включення майбутніх учителів іноземних мов в професію через
набуття досвіду науково-дослідної роботи у позааудиторній роботі та під час
навчально-виробничої практики; застосування хмарних технологій у процесі
фахової підготовки майбутніх учителів іноземних мов).
Розроблено модель формування у майбутніх учителів іноземних мов
готовності до науково-дослідної роботи, яка включає теоретичний,
процесуальний та результативний блоки; наукові підходи (діяльнісний,
компетентнісний, системний, особистісно зорієнтований, культурологічний,
синергетичний, суб’єктний, акмеологічний) та принципи підготовки;
взаємопов’язані етапи (діагностико-мотиваційний, процесуальнодіяльнісний, рефлексивно-корекційний), технології (особистісно
зорієнтована інтерактивна, проблемно-пошукова, інноваційна), змістове
наповнення (технічне середовище, програмне середовище, предметне
середовище, методичне середовище, методи, форми, засоби, критерії
(мотиваційний, когнітивно-дослідницький, креативно-діяльнісний),
показники та рівні (репродуктивний (низький), конструктивний (середній),
рефлексивно-творчий (високий)) формування у майбутніх учителів
іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи.
Уточнено сутність ключових дефініцій дослідження, а саме: зміст
понять «формування у майбутніх учителів іноземних мов готовності до
науково-дослідної роботи» та «готовність майбутніх учителів іноземних мов
до науково-дослідної роботи».
The pedagogical conditions of preparation for scientific research activity of
future foreign language teachers (content improvement of professional training of
future foreign language teachers, education through investigation, future foreign
language teachers’ involvement into profession through the experience acquiring
of scientific research activity during extracurricular activity and scientific and
production practice, cloud computing using in the process of professional training
of future foreign language teachers) were determined, theoretically substantiated
and experimentally verified.
The model of the readiness for scientific research activity formation of
future foreign language teachers was developed, which includes theoretical,
procedural and productive blocks; scientific approaches (activity orientated,
competetive, systemic, personality orientated, cultural, synergetic, subjective,
acmeological) and principals of preparation; correlated stages (diagnostical and
motivational, procedural and activity orientated, reflectional and corrective),
technologies (self-orientated interactive, problemic and search, innovative), content filling (technical environment, programmatic environment, substantive
environment, methodical environment), methods, forms, tools, criteria
(motivational, cognitive-investigational, creative and activity orientated),
indicators and levels (reproductive (low), constructive (middle), reflexive-creative
(high) levels) of the readiness for scientific research activity formation of future
foreign language teachers.
Among the structural components of the readiness for scientific research
activity formation of future foreign language teachers were defined valuemotivational, cognitive and operational-procedural components.
In the dissertation was clarified the interpretation of the basic concepts, to be
exactly: the content of concepts “the readiness for scientific research activity
formation of future foreign language teachers” and “the readiness for scientific
research activity of future foreign language teachers”.
The readiness formation for scientific research activity of future foreign
language teachers is defined as a complex dynamic personality formation, that
determines the attitude to the choice of the pedagogical tasks, connected with the
ability of effective integration of the elements of research into the process of
foreign language learning and control of the acquired knowledges, of students’
scientific research activity organisation during the foreign language learning
lessons using digital tools.
The readiness for scientific research activity formation of future foreign
language teachers is a process that provides the effective learning by students the
principals, requirements and technologies of scientific research activity; the
development of abilities to select correctly the type of research activity for lesson
organization and realization; the ways of positive motivation, continuous selfeducation acording to the actual problems of future professional activity; the
formulation of hypotheses, organization and result implementation of scientific
research.
The defined pedagogical conditions contribure the effective formation of
components of readiness for scientific research activity of future foreign language
teachers. Content improvement of professional training of future foreign language
teachers involves usage of active forms and methods, directed at the development
of the necessity of searching activity. Education through investigation is
characterized by the creation of space for individual activity of future teacher,
subjective discovery new knowledges by the future teacher, students’ support in
the process of professional skills and experience acquireing. Cloud computing
using in the process of professional training of future foreign language teachers
contributes new quality type researcher training, who has innovative style of
thinking. Future foreign language teachers’ involvement into profession through
the experience acquiring of scientific research activity during extracurricular
activity and scientific and production practice educates the teacher-researcher
ready for continuous lifelong education and research skills formation.