У статті висвітлено особливості підготовки майбутнього логопеда до роботи з дітьми з обмеженими освітніми можливостями. Встановлено тенденцію збільшення кількості дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку. Розкрито можливості своєчасної кваліфікованої логопедичної допомоги, що залежить від професійної підготовки майбутніх логопедів. Встановлено закономірності (загальні і специфічні) порушеного розвитку дітей з обмеженими освітніми можливостями. Розкрито основні Фактори, що впливають на
особистісний розвиток дитини та чітку організацію корекційного процесу у дошкільному навчальному закладі.
Доведено, що у структурі логопедичних занять важливе місце займає індивідуальна робота, яка здійснюється з опорою на наочність. Доведено, що здійснення науково обірунтованої логопедичної роботи можливе за умови високої професійної компетентності логопеда, детальної розробки його діяльності.
В статье отражены особенности подготовки будущего логопеда к работе с детьми с ограниченными образовательными возможностями. Установлена тенденция увеличения количества детей дошкольного возраста с нарушениями речевого развития. Раскрыты возможности своевременной квалифицированной логопедической помощи, которая зависит от профессиональной подготовки будущих логопедов. Установлены закономерности (общие и специфические) нарушенного развития детей с ограниченными образовательными возможностями. Раскрыты основные факторы, которые влияют на личностное развитие ребенка и четкую организацию коррекционного процесса в дошкольном учебном заведении. Доказано, что в структуре логопедических занятий важное место занимает индивидуальная работа, которая осуществляется с опорой на наглядность. Доказано,
что осуществление научно обоснованной логопедической работы возможно при условии высокой профессиональной компетентности логопеда, детальной разработки его деятельности.
The article highlights the peculiarities of preparing the future speech therapist to work with children with limited educational abilities. The tendency of increase of the number of children of preschool age with violations of speech development caused by physiological imperfections, pathological conditions, as well as unfavorable social conditions was established. The possibilities of timely qualified logopedic care, which depends on the training of future speech therapists, are disclosed. Issues of training specialists for work with the category of children with limited educational opportunities are covered. Established regularities (general and specific) of the impaired development of children with limited educational opportunities, characterized as a lag in the formation of the psyche, and possible compensation for these violations. It is proved that psychodiagnostics of developmental disorders reveals the peculiarity of the child’s mental
development, its psychological and pedagogical peculiarities. Knowledge of these features allows you to determine the type
of educational institution that corresponds to the child’s opportunities, the program of its preschool and school education, to develop an individual program of medical-psychological and pedagogical assistance. The main factors influencing the child’s personal development and clear organization of the correction process in the preschool educational institution are revealed. It is proved that in the structure of speech therapies an important place is occupied by individual work, which is carried out on the basis of visibility. It is proved that realization of scientifically grounded speech therapy work is possible under the condition of high professional competence of the speech therapist, detailed development of his activity and realization of the above mentioned
aspects in practice in accordance with the goals and tasks of corrective work, because the correct speech of the child is an
important precondition for further full development, social adaptation, and therefore detection and correction of speech
disorders is a priority task for both speech therapists and parents.