Стаття пропонує короткий огляд основних напрямів запровадження та розвитку американської технології STEM. Проаналізовано нормативно-правові документи, які спрямовані на активне впровадження STEM-освіти в Україні. А саме, проект концепції STEM-освіти, план заходів щодо впровадження STEM-освіти в Україні, методичні рекомендації щодо впровадження STEM-освіти в навчальних закладах. Здійснено аналіз необхідності впровадження STEM-освіти в освітній простір України, адже націлений орієнтир української держави до європейського суспільства вимагає від молодого покоління інших підходів мислення, інших професій, а відповідно повинні змінюватись підходи до навчання розпочинаючи з початкових класів, а оскільки математика є однією з основних складових STEM-освіти, то елементи її повинні запроваджуватись ще розпочинаючи з початкових класів.
Статья предлагает короткий обзор основных направлении ввода и развития американской технологии STEM. Проанализированы нормативно-правовые документы, которые направлены на активное внедрение STEM-образования в Украине. А именно, проект концепции STEM-образования, план мероприятий относительно внедрения STEM-образования в Украине, методические рекомендации относительно внедрения STEM-образования в учебных заведениях. Осуществлен анализ необходимости внедрения STEM-образования в учебное пространство Украины, ведь нацеленный ориентир украинского государства к европейскому обществу требует от молодого поколения других подходов мышления, других профессий, а соответственно должны изменяться подходы к учебе, начиная с начальных классов, а поскольку математика является одной из основных составляющих STEM-образования, то элементы ее должны вводиться еще начиная с начальных классов.
The process of reforming education in Ukraine has been gaining momentum. The article is devoted to the development of STEM-education in Ukraine. Numerous studies show that the introduction of STEM education is a promising area. The purpose of this article is to reveal the peculiarities of the use of STEM-technologies in teaching mathematics. To achieve the goal, a number of tasks need fulfilled: to determine the essence and directions of the development of STEM-education, features the introduction of STEM-education in the educational process of schools; to highlight the possibilities of using existing STEM-technologies in mathematics education. STEM-education is the basis for training high technology professionals whose creative thinking needs developed from the school’s mathematics course by solving various heuristic, research and applied tasks using information and communication technologies, and implementing project and research activities. A special form of STEM training is integrated lessons that aim to establish connection between the teaching subjects. They contribute to the formation of a holistic, systematic outlook among students, and the actualization of a person’s attitude to the issues addressed in the lesson. Integrated lessons can conducted in two ways: combining the similar objects of several educational subjects; the formation of integrated courses or individual special courses by combining the curriculum of such
subjects. One of STEM-technologies of mathematics training is the use of applied tasks, which each teacher can find in a
sufficient amount on the Internet, or to think up on their own.
The introduction of STEM education is a multifaceted issue. It includes solving the problems of preparing a teacher
who is aware of his social responsibility, constantly cares about his personal and professional growth, able to achieve new
pedagogical goals. The role of the teacher is not only to ensure the transmission of knowledge, but also to be a man of culture
and of universal values, a leader of the ideas of state-building and democratic change. To date, there is an urgent need for the
training and retraining of teachers who could work in this direction and transfer the STEM education process from a single
to a mass scale. We hope that there are plenty of not indifferent, creative and progressive teachers in our country, because it
depends on them which future generation will grow.