Стаття присвячена актуальній проблемі в освіті сьогодні - впровадження інтегрованого навчання в освітній процес закладів загально середньої освіти. Автором проаналізовано психолого-педагогічну літературу різних років щодо історії розвитку проблеми інтегрованого підходу в освіті. Здійснено спробу порівняльного аналізу ефективності даного процесу у школах на різних історичних етапах. На думку автора статті, впровадження інтегрованого підходу в освіті сьогодні потребує детального вивчення позитивних та негативних сторін даного
явища не тільки у сучасних країнах Західної Європи, а й у ракурсі аналізу історичного минулого. Будь-яка реформа і,
зокрема впровадження інтегрованого навчання, буде успішною тільки тоді, коли наперед спрогнозувати її позитивні наслідки і зробити все можливе для уникнення минулих помилок.
Статья посвящена актуальной проблеме в образовании сегодня — внедрение интегрированного обучения в
образовательный процесс учреждений общего среднего образования. Автором проанализирована психолого-
педагогическая литература разных лет по истории развития проблемы интегрированного подхода в образовании.
Предпринята попытка сравнительного анализа эффективности данного процесса в школах на разных исторических этапах. По мнению автора статьи, внедрение интегрированного подхода в образовании сегодня требует детального изучения положительных и отрицательных сторон данного явления не только в современных странах Западной Европы, но и с позиции анализа исторического прошлого. Любая реформа и, в частности внедрение интегрированного обучения, будет успешной только тогда, когда заранее спрогнозировать ее
положительные последствия и сделать все возможное для избежания прошлых ошибок.
The article highlights the topical issue of today’s education – the implementation of the integrated approach in secondary education. A wide range of psychological and pedagogical literature on the development of the integrated approach in education has been analyzed. The comparative efficiency analysis of the implementation of this process in schools on different historical stages has been conducted. The author states that today the implementation of the integrated approach in education requires to be studied thoroughly taking into consideration both positive and negative features of this phenomenon not only in the aspect of modern Western European countries but also in their distant past. The integrated approach to learning has been in the focus of educators and scholars’ attention since the 17th century. They reaffirmed that pupils had to get comprehensive and systematic knowledge aimed at getting life skills and future activity. The investigation shows that the integrated approach to school education was well-studied in the 20th century, although it was not done systematically enough. In Ukraine the first all-out attempts of the integrative approach were made through “complex
education”. Having brought no high results in education, it was stopped for many years and the subject-centered approach
became guarantee of successful skills and knowledge in education. A new development stage of integrated education in Ukrainian school can be observed in 50-80 years due to intersubject links between lessons; and in 80-90 due to the actualization of intrasubject and intersubject integration (integrated lessons and integrated courses of studies). Every stage of integrated learning had its advantages and disadvantages. It is proved that any reform and the implementation of integrated learning in particular will be successful on the condition that all possible benefits are foreseen and everything is done to avoid past failures.