У статті розкрито специфіку предметного гуртка з природознавства як засобу розвитку пізнавальної
активності молодших школярів. З'ясовано зміст поняття "пізнавальна активність", надано загальну характеристику предметного гуртка, проаналізовано його пізнавальний потенціал та завдання, які стоять перед ним з метою розвитку пізнавальної активності молодших школярів. Визначено основні методи та форми його роботи, розкрито тематичний зміст предметного гуртка у контексті вказаних завдань.
В статье раскрыта специфика предметного кружка по природоведению как средства развития познавательной активности младших школьников. Выяснено содержание понятия “познавательная активность”. Предоставлена общая характеристика предметного кружка. Проанализирован познавательный потенциал и задания, которые стоят перед ним с целью развития познавательной активности младших школьников. Определены основные методы и формы его работы, раскрыто тематическое содержание предметного кружка в контексте указанных заданий.
The article deals with particularities of a subject study group of natural study as a means of junior schoolchildren’s cognitive activity development. It is noted that the urgency of the problem of junior schoolchildren’s cognitive development is determined by the particularities of the junior schoolchildren’s psyche, the amount of information that is offered to them in the framework of educational activities, and the peculiarities of the direction of modern Ukrainian education. The research was carried out on the basis of the theoretical and practical Ukrainian authors’ developments. The research uses the following scientific methods: analysis, synthesis, generalization, method of deduction. The content of the notion “cognitive activity” is defined, the general description of the subject study group is given, its cognitive potential and tasks in order to develop the cognitive activity of junior schoolchildren are analyzed. The basic methods and forms of its work are defined, the thematic content of the subject study group is revealed in the context of the specified tasks. It is concluded that the subject study group of nature study is a powerful means of junior schoolchildren’s cognitive activity development.