У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми формування підприємницької культури майбутніх фахівців сфери послуг і туризму. Автором проаналізовано низку наукових розвідок, присвячених порушеній проблемі, наведено розуміння поняття "підприємництво" в сучасній науковій літературі й нормативних документах. На основі узагальнення опрацьованого матеріалу виокремлено найбільш загальні функції підприємницької діяльності, а саме: ресурсну, організаційну, інноваційну, соціальну й особистісну. Зміст підприємницької культури розглядається як поєднання ціннісної сфери особистості, її спрямованості, самореалізації та особливостей взаємодії з іншими суб'єктами підприємницької діяльності на засадах соціальних і етичних норм.
В статье осуществлен теоретический анализ проблемы формирования предпринимательской культуры будущих специалистов сферы услуг и туризма. Автором проанализирован ряд научных разведок, посвященных затрагиванию проблемы, приведено объяснение понятия "предпринимательство" в современной научной литературе и нормативных документах. На основе обобщения проработанного материала выделены наиболее общие функции предпринимательской деятельности, а именно: ресурсную, организационную, инновационную, социальную и личностную. Содержание предпринимательской культуры рассматривается как сочетание ценностной сферы личности, ее направленности, самореализации и особенностей взаимодействия с другими субъектами предпринимательской деятельности на принципах социальных и этичных норм.
The article deals with theoretical analysis of the problem of forming the entrepreneurial culture of future specialists in
the sphere of services and tourism. The author analyzes a number of scientific researches devoted to the problem raised, provides an understanding of the concept of “entrepreneurship” in modern scientific literature and normative documents. On the basis of generalization of the processed material, the most general functions of entrepreneurial activity are distinguished, namely: resource, organizational, innovative, social and personal. The content of entrepreneurial culture is considered as a
combination of the value sphere of the individual, its orientation, self-realization and the peculiarities of interaction with other subjects of entrepreneurial activity on the basis of social and ethical norms. The author also specifies the appointment of entrepreneurial activities in the tourism industry and service sector, namely: assessment and forecast of the needs of the tourism market and service sectors; prediction of new directions for the development of the market of hotel and restaurant services and tourist destinations; Identification of optimal volume of
production and realization of tourist products and services taking into account demand, seasonality, environment conditions;
the search and creation of new technologies for the production and sale of tourist products and the implementation of
services to minimize costs and maximize profits.
The entrepreneur’s culture of specialists in the field of services and tourism is understood by the author as an integral personal entity based on the system of value orientations and personality settings, which is conditioned by the peculiarities of activity in the field of services and tourism, implemented in cooperation with other subjects of entrepreneurial activity, defines the strategy and tactics of professional activity and self-realization in this direction.