У статті розглядаються підходи зарубіжних науковців щодо формування конфліктологічної культури в майбутніх фахівців технічних спеціальностей в процесі вивчення гуманітарних дисциплін. Автор подає наукові підходи до визначень "культура" та "конфлікт", обірунтовує їх взаємозв'язок та значення в професійній підготовці майбутніх інженерів. Вказано, що поняття "конфліктологічна культура" є доволі новим у педагогічно-психологічному науковому обігу, тому в деяких наукових дослідженнях, розглядаючи професійну компетентність, зарубіжні науковці розкривають сутність інших визначень. До них віднесено та розглянуто такі поняття як
"конфліктна компетентність", "конфліктологічна компетентність", "конфліктологічна компетенція ",
"конфліктологічна готовність". Базуючись на цих підходах автор розглядає конфліктичну культуру як багатогранну складову професійної компетентності, яка об'єднує інші поняття. Особливу увагу звертає на підходи зарубіжних науковців до понять "культурний конфлікт" та "конфлікт культур", які є більш розповсюдженими в науковому обігу зарубіжоя. Розглядаються педагогічні інноваційні підходи, які використовують в зарубіжній педагогічній практиці та які є ефективними при Формування конфліктологічної культури в технічних закладах вищої освіти. До таких інноваційних технологій віднесено коучинг, тьюторство, педагогічний дизайн. Сформульовано та обгрунтовано авторське визначення поняття "конфліктологічна культура майбутніх фахівців технічних спеціальностей".
В статье рассматриваются подходы зарубежных ученых относительно формирования конфликтологической культуры у будущих специалистов технических специальностей в процессе изучения гуманитарных дисциплин. Автор подает научные подходы к определениям “культура” и “конфликт”.
обосновывает их взаимосвязь и значение в профессиональной подготовке будущих инженеров. Указано. что понятие “конфликтологическая культура” является достаточно новым в педагогически-психологическом научном обращении, потому в некоторых научных исследованиях, рассматривая профессиональную компетентность, зарубежные ученые раскрывают сущность других определений. К ним отнесены и рассмотрены такие понятия как “конфликтная компетентность”, “конфликтологическая компетентность”, “конфликтологическая компетенция”, “конфликтологическая готовность”. Базируясь на этих подходах автор рассматривает
конфликтологическую культуру как многогранную составляющую профессиональной компетентности, которая
объединяет другие понятия. Особенное внимание обращает на подходы зарубежных ученых к понятиям “культурный конфликт” и “конфликт культур”, которые являются более распространенными в научном обращении зарубежья.
Рассматриваются педагогические инновационные подходы, которые используют в зарубежной педагогической практике и которые являются эффективными при формировании конфликтологической культуры в технических заведениях высшего образования. К таким инновационным технологиям отнесено коучинг, тьюторство, педагогический дизайн. Сформулировано и обосновано авторское определение
понятия “конфликтологическая культура будущих специалистов технических специальностей.
The article deals with the approaches of foreign scientists to the formation of conflictological culture in future specialists of technical specialties in the process of studying humanitarian disciplines. The author submits scientific approaches to the definitions of “culture” and “conflict”, substantiates their interconnection and importance in the training of future engineers. It is indicated that the concept of “conflict culture” is quite new in pedagogical and psychological scientific circulation, therefore, in some scientific studies, considering professional competence, foreign scholars reveal the essence of other definitions. They include and discuss such concepts as “conflict competence”, “conflict competence”, “conflict-related competence”, “conflict-readiness”. Based on these approaches, the author considers the conflict culture as a multifaceted component of professional competence that combines other concepts. Particular attention is drawn to the approaches of foreign scholars to the concepts of “cultural conflict” and “conflict of cultures”, which are more widespread in the scientific circulation of foreign countries.
The pedagogical innovative approaches, which are used in foreign pedagogical practice and which are effective at forming of conflictological culture in technical institutions of higher education, are considered. Such innovative technologies include coaching, tutoring, pedagogical design. The author’s definition of the concept “Conflict culture of future specialists of technical specialties” is formulated and substantiated.