Статтю присвячено дослідженню показників психологічних якостей та емоційного стану курсантів закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання – майбутніх поліцейських, які у процесі навчання займалися боротьбою самбо. Дослідження проводилося на базі Національної академії внутрішніх справ у 2017–2020 роках. У дослідженні взяли участь курсанти (чоловіки) 1–4-го курсів віком 18–22 роки (n=152). Було сформовано дві групи: експериментальна група (ЕГ) – курсанти, які під час навчання займалися у секції академії з боротьби самбо (n=32); контрольна група (КГ) – курсанти, які займалися за чинною методикою занять з фізичної підготовки (n=120). Психоемоційний стан курсантів досліджувався за такими методиками: тест відшукання чисел (розподілення та обсяг уваги), методика Спілбергера та Ханіна (ситуативна тривожність), коректурна проба Бурдона-Анфімова (концентрація та стійкість уваги), методика «САН» (самопочуття, активність, настрій). Виявлено позитивний вплив занять боротьбою самбо на рівень психологічних якостей та емоційного стану курсантів. Показники ситуативної тривожності та емоційних станів курсантів ЕГ на 4-му курсі виявилися достовірно кращими, ніж у курсантів КГ, що забезпечить курсантам високу результативність навчальної діяльності, а у майбутньому – ефективне виконання завдань професійної діяльності.
Статья посвящена исследованию показателей психологических качеств и эмоционального состояния курсантов высших учебных заведений со специфическими условиями обучения – будущих полицейских, которые в процессе обучения занимались борьбой самбо. Исследование проводилось на базе Национальной академии внутренних дел в 2017–2020 годах. В исследовании приняли участие курсанты (мужчины) 1-4-го курсов в возрасте 18-22 года (n=152). Были сформированы две группы: экспериментальная группа (ЭГ) – курсанты, которые во время обучения занимались в секции академии по борьбе самбо (n=32); контрольная группа (КГ) – курсанты, которые занимались по действующей методике занятий по физической подготовке (n=120). Психоэмоциональное состояние курсантов исследовалось по таким методикам: тест отыскания чисел (распределения и объем внимания), методика Спилбергера и Ханина (ситуативная тревожность), корректурная проба Бурдона-Анфимова (концентрация и устойчивость внимания), методика «САН» (самочувствие, активность, настроение). Выявлено положительное влияние занятий борьбой самбо на уровень психологических качеств и эмоционального состояния курсантов. Показатели ситуативной тревожности и эмоциональных состояний курсантов ЭГ на 4-м курсе оказались достоверно лучше, чем у курсантов КГ, что обеспечит им высокую результативность учебной деятельности, а в будущем – эффективное выполнение задач профессиональной деятельности.
The specifics of police activities have a number of features that lead to negative emotional states, disorders of mental processes and necessitates the development of future police cadets professionally important psychological qualities. The article is devoted to the study of indicators of psychological qualities and emotional state of cadets of higher education institutions with specific training conditions – future police officers who were engaged in sambo wrestling during studying. The study was conducted at the National Academy of Internal Affairs in 2017-2020. The study involved cadets (male) of the 1st-4th years of study (18-22 years old, n=152). Two groups were formed: experimental group (EG) – cadets who during studying were engaged in the sambo wrestling section of the academy (n=32); control group (CG) – cadets who studied according to the current program of the physical training and did not attend additionally the sports sections of the academy (n=120). The professionally important psychological qualities of cadets-future police officers include: the ability to simultaneously perceive several objects (volume of attention), perform several actions (distribution of attention), focus on one object (concentration of attention), the ability to maintain the required intensity of attention for a long time (stability of attention). Research methods: analysis and generalization of literature sources, pedagogical testing, pedagogical observation, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. The positive influence of sambo wrestling classes on the level of psychological qualities and emotional state of cadets was revealed. Indicators of situational anxiety and emotional states of EG cadets in the 4th year of study were significantly better than those of CG cadets, which will provide cadets with high performance, and in the future – the effective implementation of professional tasks.