У статті оцінено динаміку показників фізичного розвитку та рухових якостей у процесі реалізації програми фізичної реабілітації дошкільників із наслідками дисплазії кульшових суглобів. Підтверджено диспропорційність росту та дозрівання організму, погіршення показників рухових якостей у дітей із наслідками ДКС у порівнянні зі здоровими однолітками (p<0,05). Розроблено програму фізичної реабілітації, яка містила профілактичний та реабілітаційний блоки. Програма ФР передбачає реалізацію комплексного підходу до відновлення фізичного та функціонального стану ОРА дошкільника завдяки використанню ігрових, імітаційних, тракційних, релаксаційних, стрейчингових, спеціальних силових, дихальних, коригуючих та різних за координаційною складністю вправ. Після застосування програми ФР встановлено тенденцію до позитивних змін фізичного розвитку серед дітей ОГ, показники якого збільшилися у напряму гармонійності фізичного розвитку на 17,2%, а у КГ - лише на 6,1%. У дітей ОГ виявлено значно кращі показники розвитку рухових якостей, ніж у дітей КГ (p<0,05).
В статье оценено динамику показателей физического развития и двигательных качеств в процессе реализации программы физической реабилитации дошкольников с последствиями дисплазии тазобедренных суставов. Подтверждено диспропорциональность роста и созревания организма, ухудшение показателей двигательных качеств у детей с последствиями ДТС в сравнении с их здоровыми сверстниками (p<0,05). Разработано програму физической реабилитации, которая включала профилактический и реабилитационный блоки. Программа ФР предусматривает реализацию комплексного подхода к восстановлению физического и функционального состояния ОДА дошкольника благодаря использованию игровых, имитационных, тракционных, релаксационных, стрейчинговых, специальных силовых, дыхательных, корректирующих и различных по координационной сложности упражнений. После использования программы ФР выявлено тенденцию к позитивным изминениям физического развития среди детей ОГ, показатели котрого увеличились в сторону гармоничности физического развития на 17,2%, а в КГ – только на 6,1%. У детей ОГ выявлено значительно лучшие показатели развития двигательных качеств по сравнению с детьми КГ (p<0,05).
This article evaluates the dynamics of indicators of physical development and motor skills in the process of implementing the program of physical rehabilitation of preschoolers with the consequences of hip dysplasia. Disharmonious physical development with insufficient body weight was revealed in 11,8% of children, there were significantly more females than males among them. The disproportion of growth and maturation of the organism, deterioration of balance in children with the consequences of hip dysplasia from hip injury (p <0,05) were confirmed. It was proved that the indicators of flexibility, speed of strength of the muscles of the lower extremities, strength endurance of the abdominal muscles were better in the comparison group than in the group of children with hip dysplasia (p <0,05). Analysis of the results of motor skills testing showed that girls have lower scores than boys of this age (p <0,05).
The physical rehabilitation program was developed based on the previous clinical and instrumental screening of functional disorders of the hip joints, formed as a result of dysplasia in preschool children. This program included preventive and rehabilitation blocks. The developed program provides for the implementation of a comprehensive approach to restoring the physical and functional state of the preschool ORA through the use of game, simulation, traction, relaxation, stretching, special power, breathing, corrective and various coordination exercises.
The application of the physical rehabilitation program was allowed to effectively influence the processes of growth and development of the child's body. There was tendency to positive changes in physical development among children of the main group, which increased in the direction of harmony of physical development by 17,2%, and the control group only in 6,1%. It was revealed significantly better indicators of the development of motor skills in children of the main group than in the control group (p <0,05).