Стаття присвячена розробці методики диференційованого навчання технічних дій дівчат середньої школи на уроках з баскетболу. Обґрунтовано цінність баскетболу в системі фізичного виховання учнів закладів загальної середньої освіти як комплексного засобу розвитку різносторонніх фізичних якостей, рухових дій, інтелектуальних здібностей, моральних і вольових якостей. Проаналізовано роботи провідних вчених в галузі фізичної культури та спорту з метою виявлення найбільш інформативних критеріїв диференціації, а саме: статево-вікових, морфофункціональних і психофізіологічних показників розвитку організму дівчат 5-9 класів. У результаті дослідження спеціальної фізичної підготовленості учениць середньої школи виявлено позитивні зміни на всіх вікових періодах. Розроблено інтегральний показник технічної підготовленості дівчат 5-9 класів.
Статья посвящена разработке методики дифференцированного обучения технических действий девушек средней школы на уроках по баскетболу. Обоснованно ценность баскетбола в системе физического воспитания учащихся учреждений общего среднего образования как комплексного средства развития разносторонних физических качеств, двигательных действий, интеллектуальных способностей, нравственных и волевых качеств. Проанализированы работы ведущих ученых в области физической культуры и спорта с целью выявления наиболее информативных критериев дифференциации, а именно: половозрастных, морфофункциональных и психофизиологических показателей развития организма девушек 5-9 классов. В результате исследования специальной физической подготовленности учениц средней школы выявлены положительные изменения на всех возрастных периодах. Разработан интегральный показатель технической подготовленности девушек 5-9 классов.
The article is devoted to the development of methods of differentiated teaching of technical actions of high school girls in basketball lessons. The value of basketball in the system of physical education of students of general secondary education as a complex means of development of various physical qualities, motor actions, intellectual abilities, moral and volitional qualities is substantiated. A pedagogical experiment was carried out with a contingent of girls of 5-9 grades numbering 150 people. The girls were divided into experimental and control groups. The following research methods were used in the experiment: analysis and generalization of scientific and methodological literature, psychophysiological testing, pedagogical testing of the level of special physical fitness, methods of mathematical processing of statistical data. The works of leading scientists in the field of physical culture and sports are analyzed in order to identify the most informative criteria for differentiation, namely: sex-age, morphofunctional and psychophysiological indicators of the development of the body of girls 5-9 grades. Pedagogical testing of the main technical actions in basketball was carried out: passing the ball, double step, driving the ball, free throw. As a result of the study of special physical fitness of high school students revealed positive changes at all ages. An integrated indicator of technical readiness of girls of 5-9 grades has been developed. Significant growth of the integrated indicator of special physical fitness in girls of 5-9 grades of the experimental group was recorded at all age periods. Thus, in the fifth grade it increased by 48.0%, in the sixth grade - by 50.0%, in the seventh - 23.0%, in the eighth grade the integrated indicator increased by 28.0% and in the ninth - by 43.0% (at p <0.05).