На сьогоднішній день всі розвинені країни світу турбуються про збереження життя та зміцнення здоров'я своїх громадян. Здоров'я є інтегрованим показником суспільного розвитку будь-якої країни, що відображає її політичне, соціально-економічне та моральне становище, воно є фактором формування демографічного, економічного потенціалу держави та суспільства. Одним із найбільш впливових факторів формування і збереження здоров'я людини є освіта, яка закладає фундамент освіченості та культури всього населення країни під час навчання у закладах вищої освіти.
У процесі дослідження виявлено, що у опитаних студентів недостатньо сформований високий рівень інтересу до розвитку здоров‟язбережувальної діяльності та готовності до впровадження здоров'язбережувальних технологій у процесі освіти. Виявлено, що майже половина студентів навіть не замислюється про необхідність свідомого ставлення до здоров'язбереження, а отже, не цікавиться цими питаннями.
Звичайно, вирішення проблеми збереження здоров'я молоді потребує спільної уваги всіх зацікавлених у цьому: педагогів, батьків, представників громадськості. Однак особливе місце та відповідальність відводиться освітній системі і в цьому випадку мова йде вже не просто про стан здоров'я сучасних студентів, а про майбутнє України.
На сегодняшний день все передовые страны мира волнуются о сохранении и укреплении здоровья своих граждан. Здоровье является интегративным показателям социального развития любой страны, который отображает ее политическое, социально-экономическое и моральное положение, является фактором формирования демографического, экономического потенциала государства и общества. Одним из наиболее влиятельных факторов формирования и сохранения здоровья человека является образование, которое формирует фундамент образованности и культуры всего населения страны во время обучения в высшем учебном заведении.
В процессе нашего исследования определено, что у студентов недостаточно сформирован высокий уровень интереса к развитию здоровьесохраняющей деятельности и готовности до внедрения здоровьесохраняющих технологий в процесс образования. Выявлено, что практически половина студентов даже не задумывается про важность осмысленного отношения к сохранению здоровья, а так же, не интересуется этим вопросом.
Конечно же, для решения проблемы сохранения здоровья молодежи необходимо комплексное внимание заинтересованных в этом: педагогов, родителей, представителей общественности. Хотя особое место и ответственность в этом вопросе занимает образование и в этом случае речь идет уже не только про состояние здоровья современных студентов, а и про будущее Украины.
Today, all developed countries are concerned about saving the lives and health of their citizens. And this is a priority task for the society. Attitude to health, awareness of its value is considered as an important element for national culture, a criterion for the well-being of society.
Regardless of age and profession, health has always taken one of the leading role in a person's life.Health is an integrated indicator of social development for any country, which reflects its political, socio-economic and moral position, a strong factor of forming demographic, economic potential of the state and society.That is why health phenomenon throughout human history has attracted the attention of many scientists from all over the world, who have developed a large number of different characteristics of this phenomenon.One of the most influential factor in the formation and maintenance of human health is education, which lays the foundation for education and culture of the entire population while studying at the university.
Students from H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Primary Education Faculty took part in our experimental work. In order to understand the level of healthy development ideas for teachers and students, the importance of the teaching process and educating health, a set of research methods were used: monitoring the activities of teachers in the classroom, lesson analysis; questionnaires; group conversation, discussions, which were to solve the planned tasks.The research revealed that students do not have a high interest level in the development of health activities and readiness to implement health technologies in education. Almost half of the students do not even think about the need for a conscious attitude to health care, and therefore are not interested in these issues.Of course, it is very important to understand that for young people the problem of health requires careful attention of all interested in it: teachers, doctors, parents, members of the public. However, a special place and responsibility in health activities is given to the educational system, which must and has all the opportunities to make the educational process health-preserving, and in this case it is not just about the health of modern students, but about the future of Ukraine.