Головна причина неефективності системи валеологічної підготовки фахівців у закладах вищої освіти полягає в тому, що на сьогоднішній день не визначена сукупність її компонентів (структура, зміст, форма, термін навчання, блоки дисциплін та ін.), фактично, між ними не побудовані взаємозумовлені зв‟язки, що забезпечують цілісність, наступність та розвиток. Одним з найбільших досягнень гуманітарних та природничих наук кінця ХХ – початку ХХІ століття є прийняття гуманітарної парадигми, що включає багатовимірне визначення здоров‟я як фізичного, соціального, економічного та творчого благополуччя. При цьому ключова роль у його створенні відводиться, по-перше, самій людині, по-друге, навколомедичним сферам: професійній діяльності, відпочинкові, освіті тощо. Педагоги мусять визнати: хоча навчальна діяльність є основною у дитячому та ранньому юнацькому віці, все ж інші сфери життя мають бути під контролем батьків, педагогів і, головне, самої молоді, причому не примусово, а свідомо і природно.
Главная причина неэффективности системы валеологического подготовки специалистов в учреждениях высшего образования заключается в том, что на сегодняшний день не определена совокупность ее компонентов (структура, содержание, форма, срок обучения, блоки дисциплин и др.). Фактически, между ними не построены взаимообусловлены связи, обеспечивающие целостность, преемственность и развитие. Одним из крупнейших достижений гуманитарных и естественных наук конца ХХ - начала XXI века является принятие гуманитарной парадигмы, включающей многомерное определение здоровья как физического, социального, экономического и творческого благополучия. При этом ключевая роль в его создании отводится, во-первых, самому человеку, во-вторых, околомедицинской сферам: профессиональной деятельности, отдыху, образованию. Педагоги должны признать, что учебная деятельность хоть и является основной в детском и раннем юношеском возрасте, все же другие сферы жизни должны быть под контролем родителей, педагогов и, главное, самой молодежи, причем не принудительно, а сознательно и естественно.
The main reason for the inefficiency of the system of valeological training of specialists in higher education institutions is that a set of its components isn‟t defined today (structure, content, form, term of study, blocks of disciplines, etc.), mutual relations aren‟t built between them, which ensure integrity, consistency and development. One of the greatest achievements of humanities and natural sciences of the end of the ХХ century and the beginning of the ХХІ century is the adoption of a humanitarian paradigm that includes a multidimensional definition of health as physical, social, economic and creative well-being. At the same time, a key role in its creation is assigned, firstly, to the person himself, secondly, near medical fields: professional activity, recreation, education, etc. Teachers should recognize: although educational activity is the main one in childhood and early youth, nevertheless other areas of life should be under the control of parents, teachers and, most importantly, young people themselves, not forcibly, but consciously and naturally.