На підставі аналізу наукової літератури визначено особливості формування професійної компетентності майбутніх працівників Національної поліції України та її складові. Констатовано низький, а подекуди й недостатній рівень сформованості професійної компетентності поліцейських. Окреслено напрями професійної підготовки, які потребують удосконалення. Висвітлено практичні аспекти формування професійної компетентності працівників патрульної поліції. Розроблено практичний інструментарій, спрямований на підвищення ефективності процесу підготовки патрульного як професіонала.
Обґрунтовано авторську методику формування професійно компетентних працівників патрульної поліції, апробовано її ефективність. Сутність цієї методики полягає у впровадженні в освітній процес змодельованих ситуаційних завдань, які мають на меті формування професійних умінь і навичок.
Результати педагогічного експерименту засвідчили ефективність авторської методики, порівняно із традиційною. Використання пропонованих новацій сприяло достовірному покращенню показника когнітивного критерію «Знання професійно-практичного напряму» (р<0,05) та показників операційного критерію «Сформованість професійно-практичних умінь і навичок» (р<0,05) та «Ефективність вирішення сценаріїв» (р<0,001).
На основании анализа научной литературы определены особенности формирования профессиональной компетентности будущих работников Национальной полиции Украины и ее составляющие. Констатировано низкий, а иногда и недостаточный уровень сформированности профессиональной компетентности полицейских. Определены направления профессиональной подготовки, которые требуют совершенствования. Освещены практические аспекты формирования профессиональной компетентности работников патрульной полиции. Разработан практический инструментарий, направленный на повышение эффективности процесса подготовки патрульного как профессионала.
Обоснованно авторскую методику формирования профессионально компетентных работников патрульной полиции, апробирована ее эффективность. Сущность методики заключается во внедрении в образовательный процесс смоделированных ситуационных задач, цель которых – формирования профессиональных умений и навыков.
Результаты педагогического эксперимента показали эффективность авторской методики по сравнению с традиционной. Использование предлагаемых новаций способствовало достоверному улучшению показателя когнитивного критерия «Знание профессионально-практического направления» (р<0,05) и показателей операционного критерия «Сформированность профессионально-практических умений и навыков» (р<0,05) и «Эффективность решения сценариев» (р <0,001).
Based on the analysis of the scientific literature, the peculiarities of the formation of professional competence of future employees of the National Police of Ukraine and its components are determined. The specifics of service activity of patrol policemen are considered. It is stated that the level of professional competence of police officers is low, and sometimes insufficient. A set of requirements for the professional competence and professionalism of law enforcement officers has been formulated. Areas of professional training that need improvement are outlined. The practical aspects of formation of professional competence of patrol police officers are covered. Practical tools aimed at improving the efficiency of the patrol training process as a professional have been developed.
The author's method of forming professionally competent patrol police officers is substantiated, its efficiency is tested. The essence of this technique is to introduce into the educational process of simulated situational tasks, which aim to form professional skills and abilities.
The pedagogical experiment involved students of the course of primary professional training of police recruits in 2019 (n = 61), who studied at the center of primary professional training «Police Academy» of the National Academy of Internal Affairs (Kyiv). An experimental (n = 31) and control (n = 30) groups were formed. The experimental group included students who studied the author's method, the control group - students who studied the traditional method of teaching. The effectiveness of the author's methodology was evaluated by cognitive and operational criteria. Cognitive criterion was determined by indicators: 1) knowledge of the legislative unit; 2) knowledge of professional and practical direction. The operational criterion was characterized by the following indicators: 1) the formation of professional and practical skills; 2) the effectiveness of scripting.
The results of the pedagogical experiment testified to the effectiveness of the author's method in comparison with the traditional one. The use of the proposed innovations contributed to a significant improvement of the cognitive criterion «Knowledge of professional and practical direction» (p <0.05) and indicators of the operational criterion «Formation of professional and practical skills» (p <0.05) and «Effectiveness of scenarios» ( p <0.001). It was stated that the experimental group had a larger number of people with a high and sufficient level of professional competence in the selected indicators. Prospects for further research are to substantiate the means and methods of forming the professional competence of police officers during training in the training system.