У статті розглянуто питання фізичного виховання студентів під час навчання у закладах вищої освіти. Обґрунтовано можливість забезпечення ефективності цього процесу шляхом вдосконалення підходів до організації, формування і реалізації змісту аудиторних занять на основі упровадження у цей процес нових інноваційних засобів. Емпірично апробовано використання засобів каланетики у фізичному вихованні студенток. Ефективність розробок доведено за приростом у досліджуваних показниках та величиною вияву їх значень наприкінці навчального року. Виявлено виразніший (р<0,05†0,001) позитивний ефект у вирішенні поставлених завдань фізичного виховання студенток, аніж традиційні організація і зміст. Підсумковим аналізом результатів педагогічного експерименту установлено ефективність використання засобів каланетики у підвищенні рівня функціонального стану та параметрів фізичної підготовленості студенток, які займались за експериментальною програмою.
В статье рассмотрены вопросы физического воспитания студентов во время обучения в учреждениях высшего образования. Обоснована возможность обеспечения эффективности этого процесса путем совершенствования подходов к организации, формирования и реализации содержания аудиторных занятий на основе внедрения в этот процесс новых инновационных средств. Эмпирически апробировано использование средств каланетики в физическом воспитании студенток. Эффективность разработок доказано приростом в исследуемых показателях и величиной проявления их значений в конце учебного года. Выявлено выразительный (р<0,05†0,001) положительный эффект в решении поставленных задач физического воспитания студенток в сравнении с традиционной организацией и содержанием занятий. Итоговым анализом результатов педагогического эксперимента установлено эффективность использования средств каланетики в повышении уровня функционального состояния и параметров физической подготовленности студенток, которые занимались по экспериментальной программе.
The article is considers about the issues of physical education of students during their studies in universities. The purpose of the study is to experimentally identify the influence of calanetics as a means of physical education of students of major medical groups on the parameters of the functional state and the state of physical fitness. The basis of the research is the use of methods of obtaining empirical data: pedagogical experiment, pedagogical testing for the diagnosis of somatic health parameters, methods of mathematical statistics. The possibility of ensuring the effectiveness of this process by improving approaches to the organization, formation and implementation of the content of classroom lessons based on the introduction of new innovative tools in this process is substantiated. The development effectiveness is proved by the increase in the studied indicators and the magnitude of the manifestation of their values at the end of the year. Using the means of calanetics in the physical education of female students has been empirically tested. An expressive (p<0.05†0.001) positive effect was revealed in solving the tasks of physical education of students in comparison with the traditional organization and content of classes. Some changes in the dynamics of functional indicators were recorded in control groupstudents, but these changes were less intense, not always statistically confirmed The final analysis of the results of the pedagogical experiment established the effectiveness of using the means of calanetics in increasing the level of the functional state and physical fitness parameters of students who were engaged in the experimental program.