У статті визначено причини виникнення відхилень у розвитку постави дітей молодшого шкільного віку та охарактеризовано вплив цієї патології на стан здоров’я та фізичний розвиток школярів. Обґрунтовано необхідність розвитку координації рухів у дітей 6-10 років та її роль у формуванні постави, профілактики і корекції її дефектів. Розкрито сучасні підходи до розвитку рухової функції школярів з порушеннями постави. Висвітлено специфіку дії фізичних вправ на формування правильного рухового стереотипу постави учнів охарактеризовано особливості впливу дозованих м’язових напружень для профілактики і корекції постави молодших школярів.
В статье определены причины возникновения отклонений в развитии осанки детей младшего школьного возраста и охарактеризовано влияние этой патологии на состояние здоровья и физическое развитие школьников. Обоснована необходимость развития координации движений у детей 6 -10 лет, а также ее роль в формировании осанки, профилактики и коррекции ее дефектов. Раскрыты современные подходы к развитию двигательной функции школьников с нарушениями осанки . Освещена специфика действия физических упражнений для формирования правильного двигательного стереотипа осанки учащихся, охарактеризованы особенности влияния дозированных мышечных напряжений для профилактики и коррекции осанки младших школьников.
The article identifies the causes of deviations in the development of posture in children of primary school age and characterizes the influence of this pathology on the health and physical development of schoolchildren. The necessity of development of coordination of movements in children of 6-10 years old, as well as its role in the formation of posture, prevention and correction of its defects has been substantiated. The modern approaches to the development of the motor function of schoolchildren with postural disorders are disclosed. The specificity of the action of physical exercises for the formation of the correct motor stereotype of the posture of students is highlighted, the features of the influence of dos ed muscle tensions for the prevention and correction of the posture of younger students are characterized. During primary school age it is important to form the correct posture, prevent and prevent various deformities of the spine, as well as the use of dosed muscle tension and skills to maintain physiologically correct torso position in the sagittal plane and symmetrical spine position in the front to eliminate deviations in posture development at the initial stages of the ir appearance. The degree of development and opportunities for improvement of the motor sphere of children is limited by the presence of disorders of the functional activity of sensory and physiological systems of the body, including disorders of the musculoskeletal system, which include deviations in posture development. Lag in the development of motor skills of children increases the risk of forming an incorrect motor stereotype of posture and vice versa, in children with deviations in posture development there is a complication of motor skills, insufficient development of certain muscle groups, impaired balance, coordination. There are no medical contraindications to exercise in children of primary school age with postural disorders. Formation of motor function of junior schoolchildren with posture disorders involves the use of dosed exercise for the development of musculoskeletal sensitivity, development of rational flexibility of the spine, strengthening muscle groups of the muscular corset, normalization of torso muscle tone, taking into account the type of posture disorde r. The development of coordination of movements of junior schoolchildren is a necessary condition for consolidating physiologically correct tors o positions while maintaining a stable posture and movement.