The process of studying pedagogical disciplines in this direction almost wasn‟t researched. But the disciplines of the pedagogical cycle next to literature, history, culture hide in themselves an extraordinary educational potential, which under certain conditions could be aimed at successfully forming the future teacher‟s personality. This determines the relevance of the topic we have chosen. The educational process provides a consequence when its semantic component is evaluated not only through “the eyes of the curriculum”, but also through “the eyes of students”, their interests, the problems concerning them, needs, and value orientations. With this approach, it ceases to be a purely cognitive process, becoming personally significant. However, a successful consequence must be preceded, the purpose is set - the teacher's content focus of and actions are not only on the instrumental sphere of personality, but also necessarily on motivational value. Such a purpose becomes the compass that directs its action to the result (those positive changes in the structure of the personality that are a productive consequence).
Процес вивчення педагогічних дисциплін в цьому напрямку майже не досліджувався. Натомість дисципліни педагогічного циклу поряд з літературою, історією, культурою, приховують в собі неабиякий виховний потенціал, який за певних умов міг би бути спрямованим на успішне формування особистості майбутнього вчителя. Це і зумовлює актуальність обраної нами теми. Навчально-виховний процес забезпечує післядію тоді, коли його змістовий компонент оцінюється не лише «очима навчальної програми», а і «очима студентів», їх інтересів, проблем, що їх хвилюють, потреб, ціннісних орієнтацій. При такому підході він перестає бути чисто пізнавальним процесом, стаючи особистісно значущим. Однак успішній післядії має передувати чітко поставлена ціль – націленість змісту і дій викладача не тільки на інструментальну сферу особистості, а і обов‟язково на мотиваційно-ціннісну. Така ціль і стає тим компасом, який спрямовує його дії на результат (ті позитивні зміни в структурі особистості, які і являють собою продуктивну післядію).
Процесс изучения педагогических дисциплин в этом направлении почти не исследовался. Зато дисциплины педагогического цикла наряду с литературой, историей, культурой, скрывают в себе большой воспитательный потенциал, который при определенных условиях мог бы быть направленным на успешное формирование личности будущего учителя. Это и обуславливает актуальность выбранной нами темы. Учебно-воспитательный процесс обеспечивает последействие тогда, когда его содержательный компонент оценивается не только «глазами учебной программы», а и «глазами студентов», их интересов, проблем, которые волнуют, потребностей, ценностных ориентаций. При таком подходе он перестает быть чисто познавательным процессом, становясь личностно значимым. Однако успешной последействия должно предшествовать четко поставленная цель - нацеленность содержания и действий преподавателя не только на инструментальную сферу личности, а и обязательно на мотивационно-ценностную. Такая цель и становится тем компасом, который направляет его действия на результат (те положительные изменения в структуре личности, и представляют собой производительную последействие).