У запропонованій статті стисло розкрито інструментарій та стан вихованості дисциплінованості старших підлітків у процесі занять єдиноборствами. Показано ефективні методи освітньої роботи із учнями у процесі занять фізкультурною діяльністю та єдиноборствами. Визначено об’єктивний зміст експериментальної роботи, критерії, показники та рівні вихованості досліджуваної проблеми. Описані критерії (пізнавальний, емоційно-мотиваційний, довільного імпульсу, поведінковий) та їх показники. Згідно уточнених критеріїв та показників вихованості дисциплінованості старших підлітків у процесі занять єдиноборствами визначено рівні (продуктивний, вибірковий, пасивний). З’ясовано, що: причинами незадовільних рівнів вихованості дисциплінованості школярів є невикористання учителями, тренерами у процесі занять фізичною культурою та єдиноборствами методик, спрямованих на виховання дисциплінованості учнів; учителі фізичної культури часто ігноруючи виховні завдання, які спрямовані на формування морально-вольових якостей; значна кількість сучасних школярів не хочуть відвідувати уроки фізичної культури, тренування з єдиноборств; практично відсутня реальна взаємодія учителів фізичної культури з батьками та інший зміст. Завдяки отриманим даним встановлено, що досліджувані школярі мають незадовільні рівні вихованості дисциплінованості у процесі занять єдиноборствами.
В предлагаемой статье кратко раскрыто инструментарий и состояние воспитанности дисциплинированности старших подростков в процессе занятий единоборствами. Показано методы образовательной работы с учащимися в процессе занятий физкультурной деятельностью и единоборствами. Определены объективное содержание экспериментальной работы, критерии, показатели и уровни воспитанности исследуемой проблемы. Описанные критерии (познавательный, эмоционально-мотивационный, произвольного импульса, поведенческий) и их показатели. Согласно уточненных критериев и показателей воспитанности дисциплинированности старших подростков в процессе занятий единоборствами определены уровни (продуктивный, избирательный, пассивный). Выяснено, что: причинами неудовлетворительных уровней воспитанности дисциплинированности школьников является неиспользование учителями, тренерами в процессе занятий физической культурой и единоборствами методик, направленных на воспитание дисциплинированности учащихся; учителя физической культуры часто игнорируя воспитательные задачи, направленные на формирование морально-волевых качеств; значительное количество современных школьников не хотят посещать уроки физической культуры, тренировки по единоборствам; практически отсутствует реальное взаимодействие учителей физической культуры с родителями и иной смысл. Благодаря полученным данным установлено, что исследуемые школьники имеют неудовлетворительные уровни воспитанности дисциплинированности в процессе занятий единоборствами.
The proposed article briefly discloses the tools and the state of discipline of older adolescents in the process of practicing martial arts. The methods of educational work with students in the process of physical culture and martial arts are shown. The objective content of the experimental work, criteria, indicators and levels of education of the problem under study have been determined. The described criteria (cognitive, emotional-motivational, voluntary impulse, behavioral) and their indicators. According to the refined criteria and indicators of the discipline level of older adolescents, the levels (productive, selective, passive) were determined in the process of martial arts training. It was found that: the reasons for the unsatisfactory levels of discipline education of schoolchildren are the failure to use by teachers, coaches in the process of physical education and martial arts techniques aimed at fostering discipline in students; physical culture teachers often ignoring educational tasks aimed at the formation of moral and volitional qualities, do not provide older adolescents with proper knowledge of discipline; a significant number of modern schoolchildren do not want to attend physical education lessons, martial arts training; there is practically no real interaction of teachers of physical education with parents and other meaning. The developed and refined method of educating the discipline of older adolescents in the process of martial arts made it possible to determine the levels of education of the studied category at the ascertainment stage and so on. Thanks to the data obtained, it was found that the studied schoolchildren have unsatisfactory levels of discipline in the process of practicing martial arts. The materials of the theoretical analysis of the problem of educating the discipline of older adolescents in the process of martial arts show that there is no consensus of scientists and practitioners on the education of discipline and so on.