Висока конкуренція у жіночому боксі змушує тренерів шукати різноманітні шляхи для підвищення техніко-тактичної підготовки і варіативності дій під час боксерського бою. Фахівцями доведено, що підвищити рівень технічної
та тактичної майстерності можливо при зниженні рівня функціональної асиметрії. Мета. Визначити засоби для білатерального навчання дівчат у віці 12-15 років, які займаються боксом. Методи. Теоретичний аналіз спеціальної та
наукової літератури, узагальнений аналіз. Результати. Вивчено наукові роботи за спеціальностями: спортивна медицина, спортивна фізіологія, спортивна психологія, теорія і методика фізичної культури, засоби білатерального
навчання в різних видах спорту. Враховані думки фахівців, які працюють в різних видах спорту, включаючи спортивні єдиноборства і бокс. Виявлено: різниця в вікових рекомендаціях при навчанні білатеральним методом, значення
індивідуального профілю асиметрії (ІПА) при навчанні рухам, вплив фаз менструального циклу (МЦ) на засвоєння рухів, недостатній опис використання цього методу в спеціальній і науковій літературі з боксу при тренуванні дівчат 12-15 років. Впливання функціональної асиметрії (ФА) на: тренувальний процес у спорті взагалі та безпосередньо в боксі, засвоювання фізичних вправ, розвиток фізичних якостей. Необ’єктивність визначення домінуючої функціональної
сторони для засвоювання спеціальних боксерських вправ тільки за показником домінування кінцівки руки. Різні підходи до згладжування ФА. Визначено: оптимальний вік для засвоювання техніко – тактичних вправ у боксі, певна схильність дівчат та юніорок до засвоєння асиметричних вправ при навчанні в боксі, оптимальні фізичні вправи для згладжування ФА в залежності від періоду багаторічної підготовки спортсмена. Висновки. При навчанні білатеральним методом необхідно: визначити індивідуальний профіль (ІПА) індивіда, а також враховувати фази менструального циклу (МЦ). Враховувати ІПА при кожному новому вивченні складно координаційної, спеціальної вправи. Постійно змінювати засоби подачі тренувального завдання. Розпочинати навчання цим методом в певні сенситивні періоди тільки після опанування фізичної вправи домінуючою стороною.
Возросшая конкуренция в женском боксе заставляет тренеров искать разнообразные пути для повышения технико-тактической подготовки и вариативности действий во время боксерского поединка. Специалистами доказано, что повысить уровень технического и тактического мастерства можно за счёт уменьшения функциональной асимметрии. Цель исследования: определение способов билатерального обучения девочек, занимающихся боксом в возрасте 12-15 лет. Методы исследования: теоретический анализ научной и специальной литературы, обобщение данных. Результаты исследования: изучены научные работы по специальностям спортивная медицина, спортивная физиология, спортивная психология, теория и методика физической культуры, способы билатерального обучения в разных видах спорта.
Учтены мнения специалистов, работающих в разных видах спорта, включая спортивные единоборства и бокс. Выявлены: разница в возрастных рекомендациях при обучении билатеральным способом, значение индивидуального профиля асимметрии (ИПА) при обучении движениям, влияние фаз овариально менструального цикла (ОМЦ) на освоение движений, недостаточное описание использования этого метода в специальной и научной литературе по боксу для организации тренировок девочек 12-15 лет. Вывод: применяя в тренировочном процессе билатеральный способ, необходимо определить индивидуальный профиль (ИПА) индивида, постоянно менять способы подачи тренировочного задания, учитывая фазы овариально - менструального цикла (ОМЦ).
Increased competition in womens boxing makes trainers to look for avarious ways for improving technical and tactical training and variability of actions during a boxing fight. Experts have proven that increasing the level of technical and tactical mastery is possible while reducing the level functional asymmetry. Purpose. To determine the ways’ of bilateral training for girls of 12-15 who are going in for boxing. Methods. Theoretical analysis of scientific and special literature. Data generalizations. Results. It has been studied the scientific works on specialties: sports medicine, sports physiology, sports psychology, theory and methods of physical education, ways’ of bilateral training in various sports. Opinions of specialists working in various sports including martial arts and boxing have been taken into account. Identified: the difference in age recommendations when teaching bilateral method, the value of individual asymmetry profile (IAP) while learning movements, the influence of phases of the menstrual cycle (MC) to the development of movements, insufficient description of the use of this method in special and scientific literature on boxing when training girls at the age of 12-15 years. Influence of functional asymmetry (FA) on: training process in sports in general and directly in boxing, mastering of physical exercises, development of physical qualities. Impartiality of determining the dominant functional side for mastering special boxing exercises only on the basis of the dominance of the limb. Different approaches to FA smoothing. Determined: optimal age for mastering technical tactical exercises in boxing, a certain tendency of girls and juniors to master asymmetric exercises in boxing training, optimal physical exercises for smoothing FA depending on the period of long term training of the athlete. Conclusions. When learning bilaterally, it is necessary to: determine the individual profile (IPA) of the individual, as well as take into account the phases of the menstrual cycle (MC). It is difficult to take into account the IPA in each new study of coordination, special exercises. Constantly change the means of submission the training task. Begin training with this method in certain sensitive periods only after mastering the exercise by the dominant party.